Little Hungry Lady

Blog o zdrowiu i zdrowym żywieniu oraz szybkim gotowaniu

Zdrowa przekąska – jaką wybrać, kiedy jeść?

Są sytuacje kiedy warto mięć pod ręką paczkę orzeszków, jakiś owoc czy energetycznego batona. Taka zdrowa przekąska doda Wam energii i pozwoli przetrwać do kolejnego posiłku. Warto przy tym wiedzieć w jakich sytuacjach po nią sięgać i jaką przekąskę wybierać, tak aby w dłuższej perspektywie nie zrobić sobie krzywdy czyt. nie dźwigać w sobie dodatkowych kilogramów.

Zdrowa przekąska – kiedy jadać?

Decydując się na przekąskę warto trzymać się tych kilku zasad:

  • przekąska to posiłek – oczywiście mniejszy od posiłków głównych jakimi są śniadanie, obiad oraz kolacja ale również ona niesie ze sobą ładunek energii (kcal) oraz składniki odżywcze – warto aby były to zdrowe kalorie oraz jak najlepsze składniki
  • idąc tym tokiem myślenia przekąska powinna być zaliczana do jedzonych przez Was 4-5 czy 6 posiłków dziennie. Wyregulujecie swój metabolizm oraz mechanizm odczuwania sytości i głodu, jeżeli pomiędzy posiłkami zachowacie przerwy np. 3-3,5 godzinne. U mnie przekąski równoważne są z drugim śniadaniem lub podwieczorkiem
  • no chyba, że po treningu (co ostatnio zdarz mi się nawet 3-4 razy w tygodniu) – w takiej sytuacji aby szybko uzupełnić straty cukru w mięśniach i tym samym ułatwić sobie regenerację, po treningu warto zjeść coś wysokoenergetycznego i zawierającego naturalne cukry
  • ratunek w podróży – w delegacji, jadąc na urlop a nawet stojąc w korku warto mieć pod ręką coś do przekąszenia aby zaspokoić głód czekając na większy posiłek

.

Zdrowa przekąska – czyli jaka?

Tym małym, zdrowym posiłkiem może być:

  • owoc – na przykład jabłko, gruszka, banan albo szklanka malin czy jagód
  • orzeszki – najlepiej niesolone, w ich przypadku uważajcie z ilością bo orzechy przez to, że zawierają dużo tłuszczu niosą ze sobą sporo kalorii
  • suszone owoce – np. daktyle, śliwki, morele – też będą bardzo kaloryczne (przez zawarty w nich cukier)
  • energetyczny baton – czyli all-in-one – zmiksowane orzechy, owoce i nasiona to poręczna zdrowa przekąska. Nie ma obawy, że rozsypie się w torebce jak orzechy czy poklei ręce jak suszone owoce

.

Zdrowa przekąska – na co zwracać uwagę?

Nie pierwszy i nie ostatni raz zwrócę Waszą uwagę na skład. Zanim zdecydujecie się na zakup paczki orzeszków, suszonych owoców czy energetycznego batona koniecznie zapoznajcie się z listą składników oraz tabelą wartości odżywczych.

Unikajcie:

  • produktów zawierających sztuczne barwniki i konserwanty
  • siarkowanych suszonych owoców – te niesiarkowane wyglądają mniej atrakcyjnie ale są zdrowsze
  • solonych orzeszków – te bez soli są wystarczająco smaczne a nadmiar soli może prowadzić do wielu schorzeń (link)
  • suszonych owoców oraz orzeszków w posypkach, panierkach, czekoladzie – takie dodatki wniosą dodatkowe kalorie a tu niekoniecznie o to chodzi
  • energetycznych batonów z olejem palmowym – o jego szkodliwości przeczytacie w tym artykule

.

Na zdrową przekąskę wybierajcie produkty naturalne i jak najmniej przetworzone

.

zdrowa przekąska

kilka minut po treningu

.

.

Partnerem artykułu jest firma Bakal. Producent batonów Bakal Sport  z dodatkiem guarany (Energy), kakao (Magnez) oraz białka mleka krowiego (Protein). Batony nie zawierają glutenu a przy ich produkcji nie użyto sztucznych konserwantów.