Little Hungry Lady

Blog o zdrowiu i zdrowym żywieniu oraz szybkim gotowaniu

Dżem z chia – co to i jak go zrobić?

Sklepowe dżemy, powidła i konfitury są dla mnie zbyt słodkie. Aż trudno wyczuć w nich smak owoców – tak skutecznie maskuje go duża ilość cukru. Pomysł na „dżem z chia” podpatrzyłam na jednym z moich ulubionych kanałów na YouTube. I muszę przyznać, że jest to doskonała opcja na słodki, owocowy dodatek do śniadania.

Nie tylko zimą

Ten dżem z chia warto robić szczególnie w porze roku, kiedy brakuje dostępu do świeżych owoców jagodowych. Wtedy można posiłkować się owocami mrożonymi, które UWAGA – nie tracą tak dużo wartości odżywczych (witamin) jak owoce zamknięte w słoikach. W owocach,które wcześniej były długo gotowane na dżemy, powidła czy konfitury nie spodziewajcie się odnaleźć nawet grama witaminy C. No chyba, że została dodatkowo dodana do nich przez producenta. Zresztą z witaminą C jest ogólnie trudno – nie lubi ona ani wysokich temperatur, ani dostępu światła czy nawet samego tlenu.

I jeszcze jedno – owoce poddawane mrożeniu, są zwykle zbierane w pełni sezonu i w tym sezonie naturalnie dojrzewają. A to znowu oznacza, że będą miały dużo więcej cennych składników odżywczych niż np. owoce importowane z dalekich krajów, które zrywane są jeszcze w stanie surowym a dojrzewają w chłodniach lub w Waszych domach.

DWIE UWAGI

  1. W tym przepisie nie ma żadnych składników konserwujących (czyt. np. olbrzymiej ilości cukru) oraz ten dżem nie jest poddawany obróbce termicznej czyli np. pasteryzacji. A to oznacza, że jego termin przydatności do spożycia będzie krótki. Przechowujcie go w lodówce przez kilka dni. Jeżeli wiecie, że ta ilość czyli 2 słoiczki po około 200-250 g to dla Was za dużo to przygotujcie porcję z 1/2 składników.
  2. Tego dżemu nie można mrozić – za chwilę przygotujecie go z rozmrożonych owoców więc dopada ich kolejne mrożenie.

.

Dżem z chia – składniki

Nie ma tego dużo – i bardzo dobrze. Ja kupiłam mieszankę mrożonych owoców, w której były czereśnie, truskawki, czarna porzeczka i maliny.

  • 450 g mrożonych, drobnych owoców
  • 4 łyżki nasion chia
  • 1 łyżka syropu z agawy – opcjonalnie

.

Dżem z chia – przygotowanie

  1. W pierwszym kroku rozmroźcie owoce. Możecie użyć do tego mikrofalówki lub zwyczajnie wyjąć owoce z zamrażalnika, wysypać do miski lub na duży talerz i poczekać kilka godzin aż wszystkie się rozmrożą
  2. W kolejnym kroku rozgniećcie owoce widelcem tak, żeby wydobyć z nich jeszcze więcej soku. Ten płyn będzie potrzebny nasionom chia do wytrącenia żelu
  3. Następnie wsypcie do owoców nasiona chia i dokładnie wszystko wymieszajcie tak aby chia nie tworzyła zbitych grudek
  4. Na tym etapie możecie dolać syrop z agawy, jeżeli same owoce nie są dla Was wystarczająco słodkie – dla mnie są
  5. Przelejcie swój „dżem z chia” do słoików lub pojemników z przykryciem i włóżcie do lodówki
  6. Po około 8 godzinach dżem będzie gęsty i żelowaty

Idealny do owsianki, jaglanki czy naleśników.

.

dżem z chia bok

.

A pomysły na naleśniki, placki czy gofry znajdziecie tutaj.
.
.