Little Hungry Lady

Blog o zdrowiu i zdrowym żywieniu oraz szybkim gotowaniu

3 posiłki inspirowane książką Smak Życia Agnieszki Maciąg

Książki kulinarne stanowią dla mnie inspirację do tworzenia nowych posiłków. Nie pamiętam żebym kiedykolwiek wiernie odwzorowała jakiś przepis. Zawsze muszę coś w nim zmienić i podmienić. Podobnie stało się z najnowszą książką Agnieszki Maciąg „Smak Życia”. Zobaczcie co z niej wyczarowałam na śniadanie, obiad i kolację.

Smak Życia to kulinarna podróż

Po 10 latach od pierwszego wydania w moje ręce trafia nowsza, odświeżona wersja książki Smak Życia Agnieszki Maciąg. Jej autorka, podobnie jak ja, odbyła kulinarną podróż w poszukiwaniu potraw lżejszych, zdrowszych i bardziej odżywczych dla ciała.

Agnieszka Maciąg na początku drogi zrezygnowała z jedzenia czerwonego mięsa, następnie ograniczała spożywanie mięsa ptaków i ssaków. Finalnie skierowała się w stronę diety jeszcze bogatszej w rośliny.

Książka jest zbiorem jej wegetariańskich przepisów na pyszne śniadania, ciekawe obiady, lekkie kolacje, zdrowe desery. Znajdziecie tu również pomysły na dania z drobiem oraz rybami. A także odżywcze napoje a nawet maseczki i peelingi do ciała. Bo zdrowe życie to dbanie o całe ciało – od środka i z zewnątrz.

.

Kulinarne eksperymentowanie

Nasze preferencje kulinarne kształtują się i ewoluują w ciągu całego życia. Im więcej różnych produktów smakujemy tym dłuższa i bogatsza jest nasza lista ulubieńców ale i produktów, które zaczynamy unikać. U mnie nie jest inaczej dlatego w interesujących mnie przepisach najczęściej:

  • zamieniam masło na oleje roślinne – nigdy nie przepadałam za smakiem masła
  • wymieniam mąkę z pszenicy zwykłej na np. orkiszową – pszenica zwykła to dzisiaj jedno z bardziej zmodyfikowanych zbóż. Dalekie od tego, które znały nasze babcie
  • usuwam sól – jej nadmiar w diecie jest szkodliwy
  • wymieniam niektóre przyprawy – wyłącznie ze względu na ich smak

Dodatkowo część składników wymienionych w przepisach ograniczam ilościowo a innych dodaję więcej – bo akurat te wyjątkowo lubię.

Najważniejsze to nie bać się eksperymentów, wierzyć we własną wyobraźnię oraz smak. Uważnie słuchać swojego ciała. To one są naszymi przewodnikami w kuchni.

Zobaczcie, które przepisy z książki Smak Życia wpadły mi w oko i skradły podniebienie. A to jedynie promil pyszności, które z tej książki można wyciągnąć.

.

Na śniadanie – nocna owsianka z jabłkiem i cynamonem

Wiecie już, że nocne owsianki uwielbiam za prostotę wykonania i oszczędność czasu – szczególnie rano. Przepis Agnieszki Maciąg na „sałatkę piękności czyli nocną owsiankę „zmodyfikowałam jedynie o dwa składniki. Do płatków owsianych z miodem i mlekiem roślinnym dosypałam łyżkę nasion siemienia lnianego i taki miks zostawiłam na noc w lodówce. Rano dodałam do nich:

  • 1/2 tartego jabłka
  • 1/2 banana
  • szczyptę cynamonu
  • ulubione orzechy

Pominęłam jogurt naturalny ponieważ nabiał wyjątkowo nie służy moim jelitom.

.

smak życia owsianka

.

Na obiad – pikantna zupa z bobem

Dzisiaj kupienie mrożonego bobu przez cały rok nie stanowi większego problemu. Ja miałam jeszcze 0,5kg „własnoręcznie” zamrożonego. W przepisie na zupę z bobem również przemyciłam nieco modyfikacji:

  • zamiast przyprawy curry, kurkumy oraz soli dodałam 1 łyżkę tajskiej pasty curry, która zawiera m.in. te składniki
  • masło klarowane zastąpiłam rafinowanym olejem rzepakowym
  • a z powodu braków w pobliskim warzywniaku zamiast kalarepy w zupie wylądowała 1/4 główki mniejszej kapusty i zero koperku

I muszę Wam przyznać, że zupa wyszła znakomita. Dobrze, że przygotowałam ją w dużej ilości. Jak już mam stać i kroić warzywa to wolę przygotować 4-litrowy gar zupy z podwójnej ilości składników. Tym sposobem mam obiad na 4 dni – 2 porcje wylądowały w zamrażarce a 2 w słoikach.

Kolejną porcję zjem już z koperkiem.

.

smak życia zupa

.

Na kolację – sałatka z soczewicą

Tym razem już bez grzebania w przepisie. Sałatka z soczewicą była świetnym pomysłem na kolację i tak też Wam polecam ją spożyć ze względu na sporą ilość czosnku i dymki. Kumin i przyprawy pomogą strawić strączki a cebulowe zapachy w ustach nieco zniweluje dodanie większej ilości natki pietruszki – najlepiej sporej wielkości pęczek. Rano porządnie wyszorujcie zęby oraz język i po temacie.

A w sałatce znajdziecie:

  • soczewicę
  • świeże pomidory
  • czosnek
  • sok z cytryny
  • natkę pietruszki
  • szalotkę
  • kumin
  • sól i czarny pieprz
  • oliwę
  • papryczkę chilli

.

smak życia sałatka

.

Jestem ciekawa, które przepisy z książki Smak Życia przypadną Wam do gustu. Dajcie znać w komentarzach.

.

.

Artykuł powstał we współpracy z Wydawnictwem Otwarte