Blog o zdrowiu i zdrowym żywieniu oraz szybkim gotowaniu

Pijmy herbatę na zdrowie – nie tylko zieloną

Latem najczęściej pijam samą wodę lub wodę z cytryną. Za to jesień i zima to dla mnie sezon na herbatę. Wypijam jej wtedy hektolitry dziennie. Bo herbata, poza nawadnianiem, niesie ze sobą również wiele ciekawych i przydatnych nam składników odżywczych. Zobaczcie, które herbaty, oprócz zielonej, warto pić dla przyjemności i dla zdrowia. 

.

Herbaty wymienione i opisane w tym artykule upodobałam sobie wyjątkowo. Pijam je zamiennie ale najczęściej dzień rozpoczynam od dużego kubka herbaty pu-erh, potem zaparzam sobie rooibos a do wieczora wypijam jeszcze kubek zielonej herbaty lub matcha, czasami oolong. Jak przychodzą mrozy to moim ulubionym napojem wieczorem staje się czarna herbata z miodem lub rumem. Yerba Mate pijam zamiennie z czarną kawą.

.

herbata rodzaje

.

Zielona herbata

Liściom herbaty chińskiej (Camellia sinensis) przypisuje się wiele właściwości prozdrowotnych. A wszystko dzięki temu, że liście suszone są w ciągu godziny od zebrania zachowując tym samym cenne składniki – antyoksydanty (głównie flawonoidy), witaminy (B, C, E, A, K, PP, P) oraz minerały (potas, miedź, cynk, fluor).

Zielona herbata:

  • ma wspomagać odchudzanie poprzez przyspieszanie spalania tkanki tłuszczowej,
  • udrażnia naczynia krwionośne i zapobiega odkładaniu się w nich cholesterolu,
  • pobudza nie gorzej niż kawa – dzięki teinie,
  • ma opóźniać procesy starzenia, zapobiegać demencji starczej oraz chorobom nowotworowym,
  • zapobiega próchnicy – dzięki fluorowi.

Na zieloną herbatę powinni uważać chorzy na nadciśnienie, choroby serca, jaskrę oraz małe dzieci – wszystko przez teinę. Przez zawartość puryn nie jest ona również wskazana osobom chorym na dnę moczanową i kamicę moczanową.

Zielone liście parzymy w temperaturze 80-90 stopni przez 3-4 minuty. Im dłużej parzona tym będzie bardziej gorzka. Liście można zalewać kilka razy – wodą o temperaturze 60-70 stopni.

Najczęściej zieloną herbatę kupuję w dużych paczka w azjatyckich delikatesach.

.

Czarna herbata

Najbardziej popularne czarne herbaty to ceylon, assam, yunnan, darjeeling a Polska zajmuje trzecie miejsce w Europie pod względem ilości wypijanej rocznie herbaty. Czarną herbatę pozyskuje się przez fermentowanie i suszenie liści. Po czarnej herbacie możecie spodziewać się:

  • działania pobudzającego – przez zawartość teiny
  • poprawy trawienia – herbata pobudza wytwarzanie soków trawiennych

Łyżeczkę czarnej herbaty zalewamy 250 ml wody o temperaturze 100°C i parzymy przez maksymalnie 3-4 minuty. Dłuższe parzenie powoduje gorzki smak ale i relaksacyjne działanie naparu. Krótsze parzenie da napar delikatny w smaku oraz pobudzający.

.

Rooibos

Napój ten powstaje z czerwonokrzewu afrykańskiego a nie z liści krzewu herbaty. Napar jest delikatny, lekko słodki w smaku. Nie ma w nim goryczy tak charakterystycznej dla herbat zielonych czy czerwonych. Rooibos nie zawiera również kofeiny (teiny) więc mogą go pić nawet małe dzieci.

Rooibos:

  • zawiera cenne antyoksydanty i pozytywnie wpływa na układ odpornościowy również dzięki zawartości wit. C i rutyny
  • posiada dobrze przyswajalne żelazo
  • obniża ciśnienie krwi
  • hamuje rozwój komórek nowotworowych
  • hamuje procesy starzenie się
  • przeciwdziała depresji dzięki zawartości składników stymulujących produkcję serotoniny
  • dobrze wpływ na układ pokarmowy dzięki znajdującym się w nim polifenolom

Jedną łyżeczkę drobnego suszu rooibos zalewamy wodą (250ml) o temperaturze 100°C i parzymy do 4 minuta. Dłuższe parzenie nie wpłynie na smak naparu. Można go też pić na zimno a w lecie z dodatkiem lodu jest świetną opcją na orzeźwienie.

.

Pu-erh

To czerwona herbata w Europie ale czarna w Chinach – tu herbaty kategoryzuje się po kolorze suszu a nie naparu. Pu-erh po zaparzeniu tworzy brunatny napar o bardzo charakterystycznym zapachu “zbutwiałych liści”. Niektórym kojarzy się ona nawet z rybnym smrodem mułu. Pu-erh to herbata czarna poddana dodatkowemu procesowi fermentacji dzięki któremu zawiera więcej teiny, wapnia, fluoru niż herbata czarna. Warto ją pić z kilku niżej wymienionych powodów:

  • pobudza trawienie
  • obniża poziom cholesterolu
  • wspomaga pracę wątroby
  • zmniejsza wchłanianie tłuszczów w jelitach
  • dzięki antyoksydantom poprawia odporność i ma działanie antynowotworowe
  • poprawia krążenie
  • pozwala złagodzić objawy kaca

Pu-erh parzymy przez 3 minuty zalewając łyżeczkę liści 250ml wody o temperaturze 90-100°C. Napar można zalewać kilka razy.

.

Matcha

To sproszkowane, najlepszej jakości, liście zielonej herbaty. Dzięki takiej produkcji oraz parzeniu wypijamy całe liście a nie tylko napar z nich przyrządzony. Wraz z liśćmi wypijamy cenne składniki:

  • witaminy A, B, C, E i K, potasu, żelaza, białka, wapnia oraz całą masę antyoksydantów, które poprawiają odporność organizmu
  • galusan epigallokatechiny (EGCG), który wspomaga metabolizm i może pomóc w zrzuceniu zbędnych kilogramów
  • L-teaninę, która działa uspokajająco i pomaga się skoncentrować
  • L-teanina uczestniczy również w produkcji dopaminy i serotoniny, które mają wpłat na poprawę nastroju oraz dodaje energii na dłużej niż kawa czy czarna herbata
  • matcha zawiera dużo większą dawkę chlorofilu niż zielona herbata – a ten bierze udział m.in. w oczyszczaniu organizmu z toksyn

Matchę zaparzamy zalewając płaską łyżeczkę proszku około 200ml wody o temperaturze 70-80°C. A następnie mieszamy specjalną miotełką (albo mechanicznym spieniaczem do mleka) aż proszek się rozpuści.

Proszek matcha jest świetnym dodatkiem do wypieków, którym nadaje charakterystyczny aromat. Spróbujcie bezglutenowych placuszków albo bananowych babeczek z matcha.

.

Oolong

Lub ulung zwana jest turkusową, niebiesko-zieloną lub szmaragdową herbatą. Dzięki specjalnemu procesowi produkcji, który kończy się prażeniem liści, herbata ta ma niewiele kofeiny ale dużo katechin oraz taniny. W smaku jest bardziej delikatna od herbaty czerwonej.

Oolong:

  • obniża ciśnienie ale lekko pobudza
  • może wspomagać odchudzanie

Oolong najlepiej jest zaparzać w większym kubku ze względu na liście, które zwijane są w całości i po zalaniu wodą zajmują dużo miejsca. Pół łyżeczki herbaty zalewamy wodą (170ml) o temperaturze 95°C i parzymy przez 2-3 minuty. Liście możemy zalewać 4-5 razy a im lepszej jakości mamy herbatę tym ilość zaparzeń może być większa.

.

Yerba mate

Powstaje z ostrokrzewu peruwiańskiego, któremu przypisuje się silne działanie pobudzające dzięki wysokiej zawartości kofeiny. Yerba Mate zawiera polifenole (antyoksydanty), którym przypisuje się działanie antynowotworowe. Do tego ostrokrzew peruwiański:

  • obniża poziom cholesterolu we krwi
  • działa moczopędnie
  • stymuluje pracę układu nerwowego
  • chroni komórki wątroby
  • może być pomocny w walce z otyłością

Yerba Mate zaparza się w specjalnych naczyniach z rurką – susz zalewa się wodą do temperaturze od 65-84°C i przeważnie wypija bardzo gorący. Susz można zalewać do kilkunastu razy aż do momentu kiedy straci smak. Dostępna jest też Yerba Mate w papierowych, ekspresowych torebkach.

.

Podzielcie się opinią o Waszych ulubionych herbatach.

.

herbata done

 

 

 



7 Discussions on
“Pijmy herbatę na zdrowie – nie tylko zieloną”
  • A masz jakieś miejsca, które możesz polecić, jeśli chodzi o kupowanie matcha, rooibos, oolong, pu-erh i czarną?:)

    • Matcha kupowałam w internecie, puerh i czarną – w sklepie osiedlowym, a oolong dostałam jako prezent prosto z Chin:) Niestety – nic więcej nie mogę poradzić. Za zielonymi warto rozglądać się w azjatyckich sklepach, tureckie herbaty też są bardzo dobrej jakości:)

  • Witam, nie wiem czy dobrze zaparzam matche. Mam japonska (przywiozła kolezanka z podrozy do Japonii) – ale nie ma tak pieknego koloru jasno zielonego po zaparzeniu, w opakowaniu pa piekny intensywny jasno-zielony turbokolor, a jak zaparzam – robi sie ciemna 🙁 moze jakis błąd w zaparzaniu? czy to normalne?

    • Dzień Dobry:) Hmmmm. Jedną płaską łyżeczkę zalewam niewielką ilością wody – tak na 1 – 1,5 cm w szklance. Wtedy ją mieszam (rozpuszczam) i spieniam spieniaczem do latte (tylko taki mam) i dolewam wodę do końca szklanki. Woda powinna mieć temperaturę około 70 stopni. Pianka jest jasno zielona a sam napar ciemno zielony. Kolor matcha po zaparzeniu może zależeć od gatunku herbaty 🙂

  • Czy herbaty w ekspresowych torebkach dają takie same korzyści,jak te,parzone tradycyjnie?