Jak założyć i prowadzić kobiecy biznes w sieci?
Wbrew obiegowej opinii biznes wcale nie jest domeną mężczyzn. Obecnie wiele kobiet decyduje się na otwarcie własnej działalności gospodarczej i uniezależnienie się od pracy na etacie. Sprzyjają temu nie tylko przemiany społeczne, ale również nowe technologie. W naszym poradniku podpowiemy, jak założyć i prowadzić biznes w sieci, i zastanowimy się, które branże stanowią najciekawsze rozwiązania z kobiecej perspektywy.
Spis treści
Jak znaleźć pomysł na kobiecy biznes w sieci?
Trudno zdefiniować, czym właściwie jest kobiecy biznes. Ile kobiet, tyle różnych predyspozycji i aspiracji. Wszystko zależy od tego, czym się interesujesz i w jakich dziedzinach czujesz się dobrze. Twoje pasje i umiejętności powinny więc stanowić główne źródło pomysłów na własną działalność. W pierwszej kolejności zastanów się, co sprawia Ci przyjemność i jaką wiedzą możesz się pochwalić. Następnie odpowiedz sobie na pytanie, kto byłby zainteresowany produktami lub usługami związanymi z tym obszarem. W ten sposób wstępnie określisz zakres swojego biznesu.
Szukając pomysłu na własną działalność, spróbuj też zainspirować się rozmowami z rodziną i znajomymi. W towarzystwie ludzie często dzielą się trafnymi spostrzeżeniami i zauważają różnego rodzaju braki na rynku. Może uda Ci się przekuć te uwagi w nowy produkt lub usługę? Nie musisz zresztą proponować żadnych innowacji. Wystarczy po prostu odpowiednio dopasować profil swojej działalności do oczekiwań potencjalnych odbiorców.
Istniejące już na rynku rozwiązania to kolejne ciekawe źródło inspiracji. Zastanów się nad tym, jak można by udoskonalić produkty i usługi, z których sama korzystasz. Może masz swój ulubiony sklep internetowy, lecz denerwuje Cię sposób, w jaki obsługuje on zwroty i reklamacje? A może regularnie ćwiczysz z trenerką personalną online, ale oczekujesz dodatkowo porad dotyczących diety? Czasami wystarczy dodać parę udogodnień i nieznacznie wzbogacić funkcjonujące już rozwiązania, aby zdobyć zainteresowanie konsumentów.
Warto też śledzić trendy panujące w różnych branżach. Staraj się być aktywna w mediach społecznościowych i na forach internetowych. Czytaj blogi i obserwuj popularne w danym obszarze profile. Możesz też korzystać z takich narzędzi jak Google Trends, które podpowiedzą Ci, kiedy i jakich fraz najczęściej szukają internauci w sieci.
Jak założyć kobiecy biznes w sieci?
Jeśli masz już pomysł na kobiecy biznes w sieci, musisz wykonać kilka prostych kroków, aby wejść na rynek. W pierwszej kolejności warto przeprowadzić podstawowe analizy: rynku, konkurencji czy grupy docelowej. Dzięki temu z łatwością stworzysz biznesplan, który pozwoli Ci nadzorować rozwój działalności. Istotnym punktem na tym etapie okaże się również określenie budżetu. Zweryfikuj więc, jakie środki na uruchomienie biznesu masz do dyspozycji, i postaraj się zaprognozować spodziewane wydatki oraz zyski.
Aby rozpocząć świadczenie swoich usług lub sprzedaż produktów, powinnaś też zarejestrować jednoosobową działalność gospodarczą w CEIDG. To podstawowa forma biznesu, z której najczęściej korzystają początkujący przedsiębiorcy. Sam proces jej zakładania jest wyjątkowo prosty i można szybko przeprowadzić go za pośrednictwem Internetu.
Jeśli chcesz uniknąć dodatkowych formalności, zawsze możesz zdecydować się na prowadzenie biznesu w ramach działalności nierejestrowanej. Takie rozwiązanie wiąże się jednak z limitem przychodów, które nie mogą wynieść więcej niż połowę pensji minimalnej brutto (1505 zł miesięcznie w 2022 r.). Jest to zatem dobry pomysł wyłącznie na początku aktywności biznesowej. Jeżeli planujesz się z niej utrzymywać, rejestracja firmy okaże się koniecznością.
Kobiecy biznes w sieci — jaką branżę wybrać?
Planując prowadzenie kobiecego biznesu w sieci, musisz dobrze zastanowić się nad branżą, w której będziesz działać. Twoje możliwości są niemal nieograniczone, ale warto dostosować profil działalności do własnych kompetencji. Odpowiedz sobie na pytanie o swoje mocne strony, a następnie zapoznaj się z listą naszych inspiracji:
Sklep internetowy z ubraniami
Otwarcie i prowadzenie internetowego sklepu odzieżowego jest dziś tak proste i wygodne jak nigdy wcześniej. Wystarczy, że skorzystasz z inteligentnej platformy e-commerce, która zapewni Ci dostęp do kreatora stron www oraz niezbędnych integracji. W taki sposób działa na przykład Sky-Shop. Dzięki zastosowanym w tym oprogramowaniu udogodnieniom nie musisz nawet inwestować w asortyment z góry. Umożliwia ono bowiem między innymi połączenie sklepu z hurtowniami dropshippingowymi.
Dropshipping to model logistyczny, który pozwala prowadzić sprzedaż w sieci bez konieczności posiadania własnego magazynu. Składowaniem, pakowaniem i wysyłką towarów zajmują się dostawcy, a sprzedawca oszczędza czas i pieniądze na przykład na działania marketingowe. Nie płaci też za produkty z góry, a dopiero wtedy, gdy sam otrzyma na nie zamówienie. Jak więc widzisz, jest to doskonałe rozwiązanie dla osób, które dopiero wchodzą na rynek i obawiają się ryzyka.
Jeżeli zdecydujesz się otworzyć własny sklep internetowy z ubraniami, zadbaj o przestrzeń, w której będziesz mogła przechowywać ewentualne zwroty towarów. Ze względu na różnice w rozmiarach, odzież stanowi często odsyłane produkty. Rezygnując z własnego magazynu w dropshippingu, musisz więc wygospodarować trochę miejsca do ich składowania na przykład w mieszkaniu.
Sprzedaż kosmetyków
Kosmetyki to po odzieży i obuwiu jedna z najpopularniejszych w e-commerce kategorii produktów. Zintegruj więc swój sklep internetowy z hurtownią tradycyjną lub dropshippingową i zaoferuj klientom asortyment obejmujący na przykład preparaty naturalne, ekologiczne czy wegańskie. Możesz pakować je na prezenty lub zestawiać w tematyczne komplety. Pamiętaj, że sam asortyment to jedynie podstawa pomysłu na biznes. Detale zależą wyłącznie od Ciebie!
W branży tej znakomicie sprawdzają się też własnoręcznie produkowane kosmetyki. Ze względu na wykorzystanie naturalnych składników cieszą się one sporą popularnością wśród konsumentów, a jednocześnie pozwalają uniknąć bezpośredniej konkurencji. Żaden inny sklep nie zaoferuje bowiem klientom Twoich artykułów. W ten sposób zminimalizujesz też koszty pozyskania towaru, co pozytywnie wpłynie na generowane przez sklep zyski.
Internetowy sklep z rękodziełem
Skoro wspomnieliśmy już o produktach DIY, trudno pominąć takie kategorie jak biżuteria, dekoracje do mieszkań czy galanteria. W zależności od posiadanych talentów i zainteresowań, możesz wytwarzać różnego rodzaju artykuły, które trafią w gusta konsumentów ceniących sobie oryginalne rozwiązania. W sprzedaży rękodzieła znakomicie sprawdzi się nie tylko własny sklep internetowy, ale także specjalne galerie i butiki online.
Grafika i fotografia
Kobiece poczucie estetyki przyda się w takich branżach jak grafika komputerowa czy fotografia. Swoja kreacje możesz sprzedawać w serwisach stockowych lub we własnym sklepie online. Największe zyski zapewni Ci jednak przygotowywanie projektów na zlecenie. Przedsiębiorcy prowadzący biznes w sieci potrzebują zazwyczaj grafik na potrzeby swoich firmowych stron lub profili w mediach społecznościowych. Możesz też oferować klientom plakaty czy autorskie nadruki na różnego rodzaju artykułach — kubkach, koszulkach i innych gadżetach. Wszystko zależy od Twojego pomysłu na biznes.
Jak założyć i prowadzić kobiecy biznes w sieci? Podsumowanie
W naszym poradniku wymieniliśmy tylko kilka branż, które z kobiecej perspektywy mogą wydawać się bardzo atrakcyjne. Zawsze jednak kieruj się własnymi predyspozycjami i zainteresowaniami, a z pewnością znajdziesz dziedzinę, w której odniesiesz sukces finansowy!
Artykuł partnerski sky-shop.pl