Little Hungry Lady

Blog o zdrowiu i zdrowym żywieniu oraz szybkim gotowaniu

Kawowa owsianka na zdrowe śniadanie

Każdy dzień rozpoczynam od pożywnego śniadania i kubka gorącej kawy. Bez nich nie wyobrażam sobie wyjścia do pracy w tygodniu czy leniwego poranka w weekend. Aż pewnego wieczoru postanowiłam poeksperymentować z food and coffee pairing i nastawiłam cold brew oraz płatki owsiane. Wyszła z tego absolutnie zachwycająca i energetyczna kawowa owsianka, której wręcz nie można się oprzeć.

O tym czym jest food and coffee pairing, czyli łączenie potraw z kawą, wspominałam Wam już w kwietniowym wpisie o lekkiej, wiosennej sałatce i współgrającej z nią jasno palonej Verandzie (link). Tym razem postanowiłam przetestować inną, dostępną w kawiarniach Starbucks kawą Ethiopia o smaku ciemnego kakao oraz cytrusów i połączyć ją z nocną owsianką podaną z owocami jagodowymi.

Ale zacznijmy od podstaw.

.

Czym jest cold brew?

Zmielone ziarna kawy można zaparzyć na wiele sposobów – w ekspresie ciśnieniowym, kawiarce, dripie czy chemexie. Można je też zalać zimną wodą i w ten sposób przygotować kawę. Tym jest właśnie metoda cold brew czyli „zaparzania” na zimno. Oto mój sposób na dzbanek mocnej kawy gotowy z samego rana.

Proporcje:

70 g/10 czubatych łyżek  grubo zmielonej kawy
na 1 litr przefiltrowanej lub przegotowanej zimnej wody

  1. Najlepsza będzie świeżo mielona kawa
  2. Proponuję użyć do zaparzenie np. french pressa lub dużego, zamykanego słoika
  3. Przesypcie do niego zmieloną kawę i zalejcie ją zimną wodą
  4. Zamknijcie lub przykryjcie naczynie – jeżeli będzie to french press to nie przeciskajcie kawy przez tłok z sitkiem. Ziarna powinny swobodnie moczyć się przez około 12 godzin – najlepiej w lodówce
  5. Rano przefiltrujcie kawę – ja używam do tego tłoka z french pressa a następnie przelewam jeszcze napój przez filtr od dripa. Podwójne filtrowanie sprawia, że kawa będzie bardziej klarowna.

I znowu – brzmi to skomplikowanie ale po kilku podejściach do cold brew stanie się dla Was niezwykle prostą metodą na mocną kawę o poranku – szczególnie latem.

.

Metody parzenia a moc kawy

Nie bez powodu już dwa raz zaznaczyłam, że cold brew to mocna kawa. Bowiem im dłużej ziarna kawy mają styczność z wodą tym więcej kofeiny będzie miał napój. Nie zawsze jest to jednoznaczne z mocą jaką odczuwacie w smaku kawy.

  1. Najwięcej kofeiny będzie miała kawa przygotowania metodą cold brew – tu ziarna pływają w wodzie około 12 godzin
  2. Lżejsza w kofeinowym kopie będzie kawa z parzona metodami przelewowymi – w ekspresie przelewowym, dripie, chemexie. Przelanie kawy przez filtr zajmuje około 4 minut
  3. Jeszcze lżejsza będzie kawa z kawiarki – zaparzenie tą metodą to 1-2 minuty
  4. A najmniej kofeiny, w porównaniu z wyżej wymienionymi metodami, da Wam ekspres ciśnieniowy – tu woda przelatuje przez kawę z prędkością kilkudziesięciu sekund.

Tyle w temacie cold brew. Przejdźmy teraz do przygotowania śniadania.

.

Kawowa owsianka – składniki na 1 porcję

  • 4 łyżki płatków owsianych – górskich lub błyskawicznych ponieważ tych nie trzeba gotować
  • 1 łyżka siemienia lnianego w ziarenkach
  • zimna woda – ilość potrzebna do przykrycia płatków i siemienia

Dodatki:

  • mleko roślinne bez dodatku cukru – około 100 ml
  • garść orzechów laskowych
  • garść niesolonych pistacji
  • kwaśne owoce – maliny, porzeczki, wiśnie, truskawki (świeże lub mrożone)
  • łagodny w smaku miód (np. lipowy) – opcjonalnie

I oczywiście przygotowana w nocy kawa.

.

Kawowa owsianka – przygotowanie

Wieczorem:

  1. Zalejcie płatki i siemię lniane wodą i wstawcie do lodówki w zamykanym pojemniku lub słoiku
  2. Nie zapomnijcie nastawić na noc kawę na zimno (cold brew)

Rano:

  1. Przełóżcie płatki z siemieniem do miseczki
  2. Zalejcie je mlekiem roślinnym
  3. Wrzućcie do nich owoce i orzechy
  4. Wlejcie kawę – w ilości według uznania. Jeżeli będziecie łączyć kawę z owsianką pierwszy raz to polecam dolać niewielką ilość kawy i ewentualnie później zwiększyć jej ilość
  5. Jeżeli kawowa owsianka będzie dla Was za mało słodka to dolejcie do niej łyżeczkę łagodnego w smaku miodu.

A do owsianki obowiązkowo, do towarzystwa, pasować będzie kubek na zimno zaparzonej Ethiopii.

Namawiam Was tutaj do eksperymentowania w łączeniu kawy z różnymi potrawami. Do poszukiwania nowych kompozycji smaków, nowych wrażeń kulinarnych.

.

.

Partnerem artykułu jest firma Starbucks i jej kawa Ethiopia o ziarnach średnio palonych, zbalansowana w smaku, delikatna ale o wysokiej kwasowości. Idealnie komponująca się owocami cytrusowymi, jagodowymi a także ze słodkimi deserami na bazie kakao.

.

kawowa owsianka