Blog o zdrowiu i zdrowym żywieniu oraz szybkim gotowaniu

Dieta na zdrowe i lśniące włosy

Odpowiednimi kosmetykami oraz kuracjami można ujarzmić prawie każdy włos. Jednak za zdrowy wygląd włosów, a także ich wypadanie, elastyczność oraz sprężystość, odpowiada dieta. To, w jaki sposób się odżywiacie, odbija się na kondycji Waszych paznokci, skóry a także włosów. Zatem co warto jeść aby mieć zdrowe włosy na głowie?

Czego potrzebują włosy?

Włos jest tworem naskórka i pełni u człowieka rolę ochronną. Włosy na głowie chronią przed temperaturą – mrozem w zimie a żarem lejącym się z nieba latem. Pełnią też funkcje estetyczne a także wyrażają osobowość i styl danej osoby.

Zdrowe włosy rosną z prędkością średnio 1cm na miesiąc a dziennie wypada ich około 100. I są to zupełnie naturalne procesy, którymi nie należy się przejmować – szczególnie naturalnym wypadaniem. Choć wiem jak wkurzające mogą być przy tym długie włosy.

.

A teraz trochę o składzie włosów

  • keratyna – to grupa białek i podstawowy budulec włosa. Jest wytrzymała na obciążenia fizyczne i chemiczne ale nie na tyle aby w 100% przetrwać farbowanie, częste szczotkowanie czy naświetlanie promieniami UV. Najważniejszym aminokwasem wchodzącym w jej skład jest cysteina – aminokwas siarkowy. To on odpowiada na kształt włosa – loki, fale, włosy proste
  • melanina – ona odpowiada za kolor włosów
  • minerały – siarka, cynk, krzem, potas, miedź, żelazo, mangan, wapń, fosfor
  • woda – też jest częścią włosa choć nieznaczną

.

 

Dieta na zdrowe włosy

Zdrowe odżywianie nie zmieni cienkich i rzadkich włosów w grube i bujne loki. Nie zatrzyma również łysienia spowodowanego hormonami czy starzeniem się. Ale wpłynie na poprawę jakości włosów i może opóźnić ich wypadanie. Zobaczcie co warto jeść aby mieć zdrowe włosy.

.1. Witamina A

Bierze udział w odnowie komórek, biosyntezie melaniny oraz produkcji keratyny. Zjecie ją w postaci:

  • retinolu – w żółtku jajka, maśle i mleku
  • beta-karotenu (prowitamina A), który występuje w żółtych, pomarańczowych, czerwonych oraz ciemno zielonych warzywach i owocach –  marchewce, papryce, dyni, natce pietruszki, szpinaku, brokułach, pomidorach, wiśniach, pomarańczach, brzoskwiniach.

Pamiętajcie tylko, że witamina A rozpuszcza się w tłuszczach więc warzywa i owoce należy spożywać z dodatkiem oleju, pestek słonecznika, dyni, z orzechami czy awokado

.

.2. Witaminy z grupy B

Uczestniczą one w procesie wzrostu włosa. Ich niedobór może znacznie opóźniać ten proces. Bogactwo tych witamin znajdziecie w:

  • zbożach – pszenicy zwyczajnej, orkiszu, życie. Wybierajcie produkty grubo mielone i jak najmniej przetworzone. Polecam jedzenie pieczywa wypiekanego na zakwasie (zakwas neutralizuje fityniany) oraz płatków zbożowych
  • kaszach – gryczanej, jaglane, jęczmiennej. Zobaczcie jakie sałatki można wyczarować z kaszy gryczanej
  • ryż – najlepiej wybierać ryż dziki, brązowy i czarny – będą miały więcej błonnika i witamin. Niestety ryż biały można traktować niemalże jak nasz pszenny, biały chleb – pozbawiony cennych składników przez łuskanie i przetwarzanie

.

.3. Minerały

Niedobory minerałów uwidacznia się w kondycji włosów – stają się łamliwe, matowe, częściej wypadają. Zobaczcie gdzie znajdziecie najbardziej potrzebne minerały:

  • żelazo – liście warzyw (natka pietruszki, szpinak, jarmuż), kakao, soja, soczewica, fasola, kasza jaglana, kasza gryczana
  • krzem – seler, rzodkiewka, kalarepa
  • cynk – nasiona słonecznika i dyni, migdały, orzechy
  • miedź – kakao, płatki owsiane, orzechy, kasza gryczana, groszek, pestki dyni i słonecznika

.

.4. Zdrowe tłuszcze

Kwasy tłuszczowe omega-3 budują nasze komórki. A w przypadku włosów biorą udział w budowie łodygi włosa (tego co wystaje ponad skórę) oraz mieszka włosowego (znajduje się pod skórą). Dlatego tak ważne jest spożywanie naturalnych kwasów tłuszczowych. Znajdziecie je w:

  • orzechach
  • awokado
  • olejach roślinnych – lnianym, rzepakowym. Wybierajcie oleje nierafinowane
  • siemieniu lnianym – świeżo mielonym
  • nasionach chia
  • żółtku jajka
  • tłustych rybach

.

.5. Białko

To kolejny budulec każdej komórki – również włosów. Niedobór białka będzie miał swój wpływ również na kondycję włosów. Białka szukajcie w:

  • roślinach strączkowych – soczewicy, ciecierzycy, fasoli, grochu, soi
  • orzechach 
  • jajkach
  • rybach
  • zbożach – pieczywie oraz płatkach zbożowych

.

Pielęgnacja włosów

Przyjmijmy zatem, że odżywiacie się zdrowo i włosy urosły Wam mocne, sprężyste i lśniące. To nie koniec dbania o nie. Odpowiednia pielęgnacja pozwoli utrzymać martwe już przecież włosy w dobrej kondycji.

Oto moje sprawdzone sposoby na mocne i lśniące włosy. Dodam od razu, że sama posiadam grube, sztywne i puszące się włosy.

.

.1. Olejek rycynowy

Wetrzyjcie kilka kropli tego gęstego olejku w skórę głowy, zawińcie w ciepły ręcznik na 20 minut a potem umyjcie włosy. Kurację wystarczy powtarzać 1x w tygodniu. Już sam masaż stymuluje porost włosów a olejek jeszcze bardziej temu pomaga

.2. Płukanka z zielonej herbaty

Zielona herbata zawiera witaminy oraz antyoksydanty, które pomogą oczyścić włosy z toksyn i innych zanieczyszczeń.

Zaparzcie duży kubek zielonej herbaty (1 łyżeczkę na 300-400ml wody), ostudźcie go. Umyte oraz opłukane z szamponu/odżywki włosy zlejcie takim chłodnym naparem. Kurację wystarczy powtarzać 1x w tygodniu. Moje włosy są po niej bardziej proste i nie puszą się tak bardzo.

Polecam osobom o ciemnych włosach – od rudych po czarne. Blondynkom i blondynom nie, ponieważ herbata może zabarwić jasny kolor na ciemniejszy.

.3. Płukanie zimną wodą

Po umyciu głowy zlejcie włosy zimną wodą – zamknie to łuskę włosa, dzięki czemu będą bardziej lśniące i odporne na czynniki zewnętrzne

.4. Suszenie zimnym powietrzem

Na samym końcu, już po wysuszeniu włosów suszarką, włączcie opcję zimnego powietrza – włosy będą lśniące i gładkie

.5. Olejek arganowy na końcówki

Na jeszcze mokre włosy lub już po wysuszeniu – warto wetrzeć kilka kropli olejku w końcówki. Olejek arganowy odżywi je i wzmocni. Nie będą się puszyć i rozdwajać. Olejek zawiera cenne kwasy tłuszczowe oraz sporo witaminy E.

 

.

A jakie są Wasze sposoby na zdrowe włosy? Podzielcie się nimi w komentarzach.

2 Discussions on
“Dieta na zdrowe i lśniące włosy”
  • Kasza jaglana – bogata w krzem – jest świetna na włosy i paznokcie. Poza tym oczywiście kuchnia warzywna. Jeśli chodzi o pielęgnację to nie wyobrażam sobie dobrej kondycji włosów bez olejowania moim ukochanym olejkiem Amla:)

  • Osobiście przede wszystkim patrzę na skład produktów do pielęgnacji włosów- szampony z SLS itp. odpadają, bo bardzo przesuszają włosy, a moje i tak są cienkie, kręcone i z tendencją do puszenia się. Fajnie sprawdza się babydream albo alterra. Do tego odżywka z dużą zawartością substancji nawilżających i olejowanie raz na jakiś czas (może być nawet zwykły olej rzepakowy, ważne żeby przy kręconych włosach był płynny,a nie stały), a przed suszeniem odżywka bez spłukiwania. Unikam też silikonów, bo bardzo obciążają cienkie już włosy 😉