Little Hungry Lady

Blog o zdrowiu i zdrowym żywieniu oraz szybkim gotowaniu

Regeneracyjny zielony koktajl z ananasem i szpinakiem

To żadna nowość, że zielone koktajle pijam od ponad trzech lat – prawie codziennie rano przed śniadaniem lub jako śniadanie miksuję sobie ulubione owoce i warzywa z różnymi dodatkami (do wersji śniadaniowej dodaję płatki owsiane lub jaglane). Często powtarzam, że to dobry pomysł na pierwszą porcję owoców i warzyw w ciągu dnia a powinniśmy ich jeść codziennie jak najwięcej – dla zdrowia. Tym razem na bloga wrzucam prosty przepis na regeneracyjny zielony koktajl z ananasem i szpinakiem. Słodko smakuje i pięknie pachnie.

Do koktajlu używam wyłącznie świeżego, dobrze dojrzałego ananasa. Kupiony w sklepie musi odczekać w cieple domu aż dojrzeje – trwa to nawet tydzień. Liście powinny być suche, skórka pomarańczowa lub nawet brązowa (po jej naciśnięciu poczujecie słodki zapach ananasa) a od spodu może pojawić się pleśń. Takiego ananasa obieram ostrym nożem usuwając czarne kropki. Obcinam miąższ wzdłuż twardego środka i kroję w kostki. Po kilku próbach szybko dojdziecie do wprawy.

SKŁADNIKI na 1 porcję

  • 1 szklanka ananasa – świeżego pokrojonego w kostkę
  • garść świeżego szpinaku
  • 2 cm imbiru
  • 1 łyżka siemienia lnianego (w ziarenkach lub świeżo mielonego)
  • 1 płaska łyżeczka ostropestu plamistego

 

PRZYGOTOWANIE

Jestem zwolennikiem miksowania owoców i warzyw a nie wyciskania z nich soków w sokowirówce, która pozbawia ich cennego dla nas błonnika. Do przygotowania koktajlu wystarczy obrać ananasa i pomarańczę, pokroić w kostkę i wszystkie składniki zmiksować w dobrym blenderze kielichowym. Najlepiej takim, który zmieli ziarenka siemienia lnianego oraz imbir.

Zielone koktajle pijcie rano na czczo – na 30 minut przed śniadaniem – dacie składnikom czas na wchłonięcie.

 

Zielony koktajl z ananasem – KORZYŚCI PROZDROWOTNE

szpinak – to źródło m.in. witaminy C, beta-karotenu, luteiny, kwasu foliowego, żelaza (jedynie 2,8mg na 100g). magnezu, potasu. Wpływa na obniżenie ciśnienia krwi, przyspiesza metabolizm, jest niskokaloryczny. Ale ze względu na zawartość szczawianów nie jest wskazany osobom z kamicą nerkową.

ananas – zawiera bromelainę (bromelinę) – enzymy o szeregu właściwości przeciwzapalnych, przeciwbólowych, przeciwzakrzepowych, odchudzających (wspomaga wydzielanie kwasów żołądkowych, zwiększa przemianę materii, usuwa nadmiar płynów z organizmu). Bromelaina zwiększa również przyswajalność białek i ich trawienie przez co pośrednio wpływa na zwiększenie masy mięśniowej. Ananasa nie powinny jednak spożywać osoby przyjmujące antybiotyki oraz leki przeciwzakrzepowe (może spotęgować ich wchłanianie do organizmu) oraz osoby z nadkwaśnością, chorobami wątroby i nerek.

ostropest plamisty – zapobiega uszkodzeniu komórek wątroby – ma działanie antyoksydacyjne i regeneracyjne na wątrobę

siemię lniane – działa dobroczynnie i łagodząco na żołądek i jelita, przyspiesza metabolizm przez co również wspomaga oczyszczanie.

imbir – ma szerokie właściwości zdrowotne – leczy migreny i przeziębienie, łagodzi bóle miesiączkowe, działa moczopędnie, polepsza krążenie krwi, łagodzi mdłości i wspomaga trawienie.

.

 

Zielony koktajl z ananasem front