Little Hungry Lady

Blog o zdrowiu i zdrowym żywieniu oraz szybkim gotowaniu

Ujemne kalorie oraz 18 roślin, które warto jeść latem

Kiedy jak nie latem najlepiej objadać się świeżymi warzywami i owocami? Teraz kiedy dostępne są lokalnie, w przystępnych cenach i mają najwięcej wartości odżywczych warto zajadać się nimi na zapas. Jest jeszcze jeden ważny argument, który przemawia za jedzeniem tych 18 roślin. Niosą one ze sobą ujemne kalorie. Już wyjaśniam o co w tym chodzi.

Ujemny bilans energetyczny

Muszę Was zmartwić – ujemne kalorie nie istnieją. Określenie to przylgnęło do produktów spożywczych, na których strawienie, metabolizm oraz wydalenie zużywamy więcej energii od kilo kalorii z nich pozyskiwanych.

Można by nawet stwierdzić (w bardzo dużym uproszczeniu), że jedząc te rośliny będziemy tracić na wadze, ponieważ organizm do ich strawienia pobierze zapasy energii z tkanki tłuszczowej.

Nie namawiam Was jednak do jedzenia wyłącznie tych roślina – nawet przez krótki okres. Taką dietą ujemnych kalorii można sobie bardzo skutecznie zaszkodzić. Każda dieta eliminacyjna prowadzi do niedoborów ważnych składników spożywczych a dodatkowo do efektu jo-jo.

Aby żywić się zdrowo należy zjadać produkty z każdej z trzech głównych grup – tłuszcze, białka, węglowodany. W jadłospisie nie może brakować również warzyw i owoców, które zawierają witaminy, antyoksydanty, minerały.

.

Jak wykorzystać ujemne kalorie?

Jest prosty sposób na zdrowe jedzenie, urozmaicony jadłospis i korzystanie z zalet ujemnych kalorii wnoszonych przez rośliny.

dodawajcie je do każdego posiłku a obniżą jego całkowitą wartość kaloryczną

Najprościej będzie z sałatą, szpinakiem, brokułami, ogórkami, które mogą być dodatkiem do kanapek albo jeszcze lepiej – pokrojone w miseczce i skropione cytryną staną się świetnym uzupełnieniem każdego obiadu i kolacji. Im więcej ich zjecie tym bardziej obniżą one ilość kcal całego posiłku np. makaronu, pizzy, dań mięsnych, dań wegańskich i wegetariańskich. Tu macie link do ciekawego filmu na ten temat. Także od dzisiaj

sałata do każdego dania

Owoce zjadajcie z owsianką, jaglanką lub jako dodatek do kanapek z masłem orzechowym. W taki sposób dostarczycie sobie wszystkie niezbędne składniki odżywcze a przy tym lekko obniżycie wartość kaloryczną takiego śniadania. Zawarty w kaszach i ziarnach błonnik będzie dodatkowo regulował wchłanianie cukrów z owoców.

.

Ujemne kalorie – te rośliny polubicie latem

Bo kto nie czeka na soczystego arbuza, słodkie maliny czy sałatkę z młodej kapusty? Ja tęsknię za nimi już od końca lata. A teraz zajadam się świeżymi owocami i warzywami codziennie – kilka razy dziennie. I Wam też tego życzę.

Oto lista roślin, które dodane do posiłku obniżą jego wartość kaloryczną:

  • arbuz
  • brokuły
  • brzoskwinie
  • buraki
  • cebula
  • cukinia
  • chilli
  • jabłka
  • jagody
  • kapusta
  • marchewka
  • maliny
  • ogórki
  • por
  • sałata
  • seler naciowy
  • szpinak
  • truskawki

.

Uwaga

Efekt „ujemnych kalorii” uzyskacie wyłącznie jedząc te warzywa i owoce na surowo.

I jeszcze jedno – o ile w przypadku surowych warzywa nie musicie ograniczać ich ilości to przy owocach warto trzymać się zasady jedna porcja dziennie.  A jedna porcja to raptem 100g – małe jabłko, kawałek arbuza, garść truskawek, pół szklanki jagód. Owszem, owoce zwierają błonnik, cenne minerały, witaminy oraz antyoksydanty ale mają w sobie też sporą ilość cukru – np. śliwki czy brzoskwinie.

Dlatego namawiam Was do umiaru choć wiem jak trudno jest się powstrzymać przed zjedzeniem całego pojemnika malin.

.