Little Hungry Lady

Blog o zdrowiu i zdrowym żywieniu oraz szybkim gotowaniu

Sposób na skuteczne nawodnienie plus prosty przepis na domowy izotonik

Jestem przekonana, że już nie raz słyszeliście o tym, że 2 litry wody dziennie zapewniają poprawne nawodnienie organizmu a w upały trzeba pić jeszcze więcej? Co powiecie jednak na to, że czysta woda nie jest najlepszym, nawadniającym napojem a skuteczne nawodnienie zapewnia coś innego. Czytajcie dalej jeżeli ten wstęp Was zainteresował.

Składamy się głównie z wody

60%

Dorosły człowiek ma w sobie 60% wody a noworodek jeszcze więcej bo aż 75%. I nawet utrata niewielkiej ilości wody w organizmie może doprowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych a strata 20% do śmierci. Dlatego tak ważne jest regularne i skuteczne nawadnianie.

Woda może je zapewnić pod warunkiem, że będzie pita w odpowiedniej ilości oraz  najlepiej jeżeli będzie to woda mineralna. Spełniony musi być jeszcze jeden warunek – będziecie ją pić regularnie i małymi łyczkami, bez względu na to czy Wam się chce czy nie. Niestety brak odczuwania pragnienie nie musi oznaczać, że waszemu ciału nie chce się pić.

Rekomendacje

Mówi się, że rekomendowana ilość wody dla osoby dorosłej, która nie uprawia sportów i przebywa w klimacie umiarkowanym, to 2 litry dziennie dla kobiety oraz 2,5l dla mężczyzny (IŻŻ). Uwzględnia się w tym wodę zawartą w zjadanych owocach, warzywach, zupach, napojach.

Pewne sytuacje wywołają jeszcze większe zapotrzebowanie na wodę, np:

  • branie leków moczopędnych
  • upały
  • uprawianie sportów
  • praca fizyczna w wysokiej temperaturze
  • choroba, której towarzyszy gorączka
  • ciąża
  • karmienie piersią
  • picie kawy i herbaty
  • picie alkoholu – działa odwadniająco a poranny kac jest właśnie efektem odwodnienia organizmu
  • spożycie dużych ilości błonnika – błonnik wchłania wodę z pożywienia więc do jego „przepchnięcia” przez jelita potrzebna jest jeszcze większa ilość wody (link)
  • spożycie dużej ilości białka, które wywołuje diurezę czyli jest moczopędne
  • podeszły wiek, w którym częściowo zanika pragnienie

Pod tym linkiem przeczytacie więcej na temat samej wody i zalecanych ilości dla dzieci, dorosłych, kobiet w ciąży, karmiących oraz osób starszych.

.

Skuteczne nawodnienie

Nasz organizm zawsze dąży do równowagi i jeżeli zostanie ona zachwiana będzie ją w miarę możliwości wyrównywał we własnym zakresie. W przypadku wody jej straty (spowodowane wyżej wymienionymi przypadkami) mogą być nadrobione jedynie poprzez jej dostarczenie z zewnątrz – doustnie lub dożylnie. A jaki napój najszybciej uzupełni niedobory H2O? Bo jak się okazuje nie jest to czysta woda.

Każdy napój cechuje się pewną zawartością niezbędnych dla nas elektrolitów i najważniejszych z nich czyli sodu, potasu, wapnia i magnezu. Sole sodu i potasu wpływają bezpośrednio na gospodarkę wodno-elektrolitową naszego organizmu.

Wspomnę tu jeszcze o ciśnieniu osmotycznym płynów oraz dążeniu organizmu do wyrównania ciśnienia. Ruch cząsteczek będzie się odbywał z roztworu o ciśnieniu niższym do tego o ciśnieniu wyższym. Zatem jeżeli wypity napój będzie miał niższe ciśnienie osmotyczne (zawartość cukru i jonów) od płynów organizmu to zostanie on wchłonięty w świetle jelit i dostarczony do komórek. Jeżeli będzie miał ciśnienie wyższe to zadziała odwrotnie i dosłownie odessie wodę z komórek.

.

HIPOTONIK

To na przykład czysta woda, herbata czy kawa bez cukru. Mają one niższe ciśnienie osmotyczne od płynów osocza. Jeżeli pijemy je w sytuacji „normalnej” czyli bez ćwiczeń i nadmiernego pocenia się to oczywiście pomogą nam się powoli nawodnić. Jeżeli natomiast są pite w trakcie lub po dużym wysiłku fizycznym czy też po stracie wody z innego powodu a przy tym nie towarzyszy im podaż sodu, to mogą wywołać poważne problem czyli przewodnienie hipotoniczne zwane inaczej zatruciem wodnym (link). W organizmie zabraknie potrzebnych elektrolitów ale wody będzie za dużo. Stan ten występuje niezwykle rzadko i dotyczy głównie sportowców, chorych na nerki oraz przy nadczynności tarczycy.

.

HIPERTONIK

Soki, napoje energetyczne, słodzona kawa i herbata czy inne słodzone napoje typu cola, sprite to właśnie hipertoniki. Mają one wyższe ciśnienie osmotyczne od płynów ustrojowych organizmu dlatego podczas ich picia zachodzi reakcja odpływ wody w organizmu i pomimo tego, że pijemy to dochodzi do odwodnienia.

.

IZOTONIK

Ma ciśnienie osmotyczne i skład zbliżony do składu naszych komórek i osocza. Dlatego to właśnie izotoniki nawadniają najlepiej. 

Ale UWAGA!!! Należy je pić wyłącznie w sytuacji odwodnienia czyli przy wysiłku fizycznym, nadmiernym poceniu się, podczas biegunki czy utracie wody z innego powodu. Izotoniki zawierają w swoim składzie sód i cukier a więc w „normalnych” okolicznościach ich podaż nie jest potrzebna.

.

Skuteczne nawodnienie czyli jak przygotować zdrowy izotonik w domu

Przed kupnem kolejnego izotoniku sprawdźcie proszę jego skład. Oprócz wody, soli i dodatku słodzącego znajdziecie w nim konserwanty oraz barwniki.

Uważam, że nie ma potrzeby truć się takimi napojami kiedy przygotowanie domowego napoju na skuteczne nawodnienie jest MEGA proste. Sami zobaczcie.

Składniki:

  • 0,5 litra wody
  • 1/8 łyżeczki soli morskiej (około 0,65 grama)
  • 2 łyżki miodu
  • dla zmiany smaku – 1/2 szklanki soku z cytryny, limonki, pomarańczy lub grejpfruta a nawet kilka listków mięty
  • w lecie możecie dorzucić kilka kostek lodu

Wszystkie składniki wymieszajcie do całkowitego rozpuszczenia. Możecie użyć do tego blendera kielichowego.

Taki izotonik zabierzcie ze sobą na siłownię, fitness, przejażdżkę rowerową i wypijcie w ciągu kilku godzin.

.

 

  • Magdalenka

    Mąż wczoraj kupił zgrzewkę cisowianki, więc spróbuję zrobić taki domowy izotonik. A jeszcze chodzi za mną mojito i lemoniada. Dzisiaj mam wolne, więc otworzę domową produkcję 😉