Little Hungry Lady

Blog o zdrowiu i zdrowym żywieniu oraz szybkim gotowaniu

Zdrowe napoje energetyczne czyli co pić gdy brakuje siły?

Nieprzespana noc, ciężki poranek czy okresowy spadek formy – w takich sytuacjach chętniej sięgamy po napoje energetyczne i słodkie przekąski, które choć na chwilę pomogą nam odzyskać siły. No właśnie – na chwilę, bo ich krótkie działanie wywołane jest głównie dużą ilością cukru w składzie. Zobaczcie jakie są inne sposoby na zdrowe napoje energetyczne, po których energia wróci Wam na dłużej.

Które składniki dodają energii?

Znacie je doskonale i zapewne nie raz po nie sięgacie. Ale czy na pewno wiecie jak działają i w jakich ilościach można je bezpiecznie spożywać?

.

Kofeina

Jest substancją psychoaktywną pochodzenia roślinnego, choć otrzymuje się ją również syntetycznie. Działa pobudzająco na ośrodkowy układ nerwowy. Spożywana w umiarkowanych ilościach polepsza koncentrację, usuwa zmęczenie, poprawia nastrój a nawet wspomaga pamięć.

A co powoduje nadmierne spożycie kofeiny? Może prowadzić do zaburzeń rytmu serca, odwodnienia, nudności, wymiotów, osłabienia na nawet śmierci – po spożyciu dawki przekraczającej 150 mg na kg masy ciała.

Kofeinę znajdziecie w ziarnach kawy, kakao, koli, guarany a także w liściach yerba mate oraz w zielonej i czarnej herbacie. W zależności od pochodzenia kofeina przybiera różne nazwy:

  • teina – pochodzi z herbaty
  • guaranina – jej źródłem jest guarana
  • mateina – znajduje się w yerba mate

.

Guarana (Paulinia guarana)

Ziarna guarany zawierają więcej kofeiny niż ziarna kawowca a jej działanie odczuwalne jest dłużej niż kawy, ponieważ guarana wchłania się wolniej w przewodzie pokarmowym. Guarana niweluje efekty zmęczenia i osłabienia ale jej nadmierne spożycie może wywołać podobne efekty co przedawkowanie kawy czyli kołatanie serca, niepokój, bezsenność.

Guaranę można kupić w formie suplementów diety – w proszku lub tabletkach.

.

Żeń-szeń

Działanie żeń-szenia objawia się w polepszeniu koncentracji oraz szybszym niwelowaniu zmęczenia. Natomiast przedawkowanie preparatów z żeń-szeniem może skutkować: sennością, nadciśnieniem, biegunką, bólem głowy.

.

Cukier

Węglowodany są naturalnym źródłem energii dla człowieka. Węglowodany złożone dużo wolniej i mniej odczuwalnie dają „energetycznego kopa”. Co innego dzieje się po spożyciu cukrów prostych – takiej np. glukozy czy sacharozy. Zastrzyk energii pojawia się już po kilku-kilkunastu minutach ale niestety trwa niezbyt długo. Po tym jak już zadziała insulina przeważnie mamy spadek energii i ochotę na kolejną kawę lub coś słodkiego.

Dlatego ratowanie się cukrem w sytuacjach kryzysowych nie będzie najlepszym pomysłem a popularne napoje energetyczne zawierają go duuużo, oprócz oczywiście kofeiny, guarany i innych składników.

.

Zdrowe napoje energetyczne

Czyli co pić aby odzyskać utraconą energię bez szkody dla zdrowia? Jakie napoje będą o niebo lepsze od słodkich energy drinków czy batonów napakowanych cukrami i tłuszczami nasyconymi?

.

Kawa

Ta informacja zapewne ucieszy kawoszy – już 3-5 filiżanek kawy dziennie działa zbawiennie na układ sercowo-naczyniowy, zmniejsza ryzyko udaru a nawet zachorowanie na choroby Alzheimera i Parkinsona. Kawa znalazła też swoje miejsce w najnowszej Piramidzie  Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej (link). Tylko należy pamiętać, że oprócz kofeiny kawa zawiera mnóstwo antyoksydantów.

.

Yerba Mate

Czyli kolejne źródło kofeiny oraz wielu cennych antyoksydantów. Yerbę, tak jak i kawę, można pić gorącą lub w letnie dni na zimno. Polecam sączyć ją sobie powoli i ewentualnie dolewać do niej kolejne porcje wody. Więcej o zaparzaniu Yerba Mate przeczytacie pod tym linkiem.

.

Herbata – zielona, czarna, Matcha

Herbaciana wersja kofeiny nosi nazwę teina. Herbata tak samo jak kawa działa pobudzająco na organizm, niweluje oznaki zmęczenia. Pobudzający efekt uzyskamy przy krótkim parzeniu herbaty – do 3-4 minut. Herbata parzona dłużej będzie miała działanie relaksujące.

.

Napój imbirowy z miodem

Imbir wspomaga lepsze ukrwienie mózgu i przez to polepsza koncentrację. Picie gorącego napoju z plasterkami imbiru orzeźwi umysł a jak tylko napój lekko przestygnie wystarczy dodać do niego łyżeczkę miodu, który doda energetycznego kopa.

.

Zielone koktajle

W zielonych koktajlach możecie miksować prawie wszystko – tu znajdziecie obszerny przewodnik po składnikach, które warto dodawać do koktajli.

Koktajl z owocami da Wam zastrzyk energii na chwilę. Jeżeli dodacie do niego płatków owsianych (źródło węglowodanów złożonych) to przedłużycie „energetycznego kopa”. A dla jeszcze większego wzmocnienia możecie dosypać 1/2 łyżeczki sproszkowanej guarany lub 1/2 łyżeczki kakao albo wlać filiżankę zaparzonej kawy.

Pod tymi linkami znajdziecie przepisy na zielone koktajle z energetycznymi dodatkami:

  • z kakao – nr 4 –  link
  • z kawą – nr 1 – link
  • z kakao i kawą – nr 6 – link
  • z guaraną – nr 1 – link

.

Słowo na zakończenie

Sami widzicie, że większość proponowanych napojów zawiera kofeinę. Uważajcie na jej dzienne całkowite dawkowanie skumulowane we wszystkich napojach – kawie, herbacie, koktajlu z guaraną.

To samo zalecenie dotyczy dziennego spożycia cukru – we wszystkich produktach, które go zawierają – owocach, słodyczach, wysoko przetworzonych produktach spożywczych.

Ponieważ:

„Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną. Tylko dawka czyni, że dana substancja nie jest trucizną”. Paraselsus

 

  • Kasia J

    My codzienie pijemy owocowe koktajle, ale nigdy nie pomyślałam by dodać płatki owsiane! Muszę spróbować!