Little Hungry Lady

Blog o zdrowiu i zdrowym żywieniu oraz szybkim gotowaniu

PORADNIK | Jak prosto i szybko przygotować śniadaniowe placuszki?

Często zadajecie mi pytanie co takiego robię, że zawsze, bez względu na użyte składniki, wychodzą mi śniadaniowe placuszki. Oto zbiór podpowiedzi, które ułatwią Wam przygotowanie szybkiego i jednocześnie zdrowego śniadania z placuszkami w roli głównej.

Niezbędne narzędzia

Do przygotowania placuszków potrzebne Wam będzie kilka przedmiotów.

.

W ich sprawnym i dokładnym połączeniu sprawdzi się:

  • blender kielichowy, w którym w kilka minut zmiksujecie wszystkie składniki,
  • lub mikser ręczny – zrobicie nim to samo tylko o kilka minut dłużej,
  • lub miska i coś do mieszania składników (łyżka, trzepaczka, itp) – to rozwiązanie będzie zdecydowanie najbardziej pracochłonne ale równie skuteczne.

.

Na czym smażyć?

Najlepiej na patelni z powłoką teflonową oraz grubym dnem. Taka patelnia równomiernie rozprowadza temperaturę na całej powierzchni smażenia dzięki czemu wszystkie placuszki wychodzą jednakowe w podobnym czasie. A ponieważ tłuszcz dodawany jest w niewielkiej ilości jedynie do ciasta (na patelnię już nie) to teflonowa powłoka jest tu niezbędna.

.

Jak smażyć śniadaniowe placuszki?

.1. Kluczem do łatwego smażenia jest dobrze zmiksowane ciasto, które UWAGA – najlepiej jest odstawić po zmiksowaniu na około 10-15 minut. Niech odpocznie bo po tym jest dużo łatwiejsze w obsłudze.

.2. Olej dodajecie wyłącznie do ciasta – nie na patelnię. Dzięki temu placuszki wyjdą mniej tłuste.

.3. Następnie dobrze rozgrzejcie patelnie – dajcie jej chwilę na nabranie temperatury na całej swojej powierzchni. Ja sprawdzam ją dłonią powoli zbliżając ją do patelni. Jeżeli w odległości około 1 cm od powierzchni czujecie już żar to jest to czas na nakładanie placuszków. Pamiętajcie – na patelnię nie dodajecie już żadnego tłuszczu.

.4. Teraz wystarczy dużą łyżką nakładać ciasto i formować z niego delikatnie małe placuszki (pancakes). Miejcie w pogotowiu jakąś łopatkę do ich przekładania i szybko reagujcie na to jak zaczynają się dymić. To właśnie jest czas na przełożenie placuszków na drugą stronę.

Cała operacja czyli smażenie nie powinna Wam zająć więcej niż 10-15 minut.

.

Zamienniki składników

Już na koniec podpowiem Wam jeszcze jak swobodnie poruszać się po składnikach na śniadaniowe placuszki.

.

Na słodko

Jeżeli macie ochotę na słodką ich wersję to zamiast cukru czy sztucznych słodzików używajcie owoców. W roli słodzika świetnie sprawdzają się banany (np. w tych wegańskich placuszkach), jabłka (oto przepis z ich użyciem) czy gruszki. Placuszki możecie posłodzić również karobem tak jak w tym przepisie.

.

Placuszki wytrawne

W nich ani cukru ani owoców nie trzeba używać. Możecie je oczywiście już na talerzu polać miodem czy syropem klonowym (link). Ale równie dobrze sprawdzą się one jako wytrawny dodatek do warzyw – tak jak te zielone placuszki z jarmużem.

.

Zamienniki jajek

I kolejna podpowiedź – jeżeli nie chcecie lub nie możecie jeść jajek to zastosujcie ich zamienniki. Dobierajcie je w zależności czy chcecie usmażyć placuszki na słodko czy wytrawnie.

Jedno jajko może zastąpić:

  • 1 łyżka mielonego lnu + 3 łyżki wody – dobrze zmiksowane
  • 1 łyżka nasion chia + 1/3 szklanki wody – dobrze zmiksowane
  • 1/2 zgniecionego banana
  • 1/4 szklanki musu jabłkowego – bez cukru
  • 3 łyżki masła orzechowego

.

Jaka mąka?

Do placuszków najczęściej używam mąki orkiszowej z grubego przemiału lub w ostateczności pszennej gruboziarnistej (graham).

Jeżeli smażę placki bezglutenowe to łączę pół na pół mąkę z cieciorki z kukurydzianą (eko) a czasami dodaję jeszcze do nich mąkę ryżową. Wówczas proporcje zmieniam na 1/3 dla każdej.

.

Słowo na zakończenie

Nie bójcie się eksperymentować ze składnikami, szczególnie z różnymi mąkami. Placuszki nie muszą wybitnie rosnąć więc i z proszkiem do pieczenia czy sodą oczyszczoną też możecie się z czasem pożegnać.

Mam nadzieję, że tak jak ja wkręcicie się w smażenie śniadaniowych placuszków. Dajcie znać w komentarzach jakie są Wasze ulubione.

 

 

  • Świetny pomysł! 🙂

  • Dagmara

    Ile dodajesz oleju kokosowego?

    • Nie używam oleju kokosowego do smażenia. Wyłącznie rzepakowy.