Little Hungry Lady

Blog o zdrowiu i zdrowym żywieniu oraz szybkim gotowaniu

Zobacz czym karmisz raka codziennie

Głośno mówi się o substancjach rakotwórczych – zanieczyszczonym metalami ciężkimi powietrzu w wielkich miastach, toksynach w żywności, paleniu papierosów czy szkodliwym dla skóry promieniowaniu słonecznym. Niestety wciąż za mało słyszysz o tym, jaki wpływ na rozwój raka ma żywienie i styl życia – a ma dużo większy niż genetyka. Zobacz zatem czym karmisz raka codziennie.

Jak powstaje nowotwór?

W dużym skrócie – w ciągu jednej sekundy w Twoim ciele zachodzi ponad 4,5 miliona podziałów komórkowych. Każda komórka ma zaprogramowany podział a na końcu moment swojej śmierci zwany apoptozą – istnieje jednak wiele czynników, które mogą ten proces zaburzyć (na drodze cyklu komórkowego) i tym samym powstrzymać lub nasilić apoptozę. Jeżeli komórka zamiast umrzeć zaczyna się namnażać dochodzi do powstawia raka.

 

Do czynników rakotwórczych zaliczany jest m.in.:

  • stres,
  • nadmierna oksydacja (utlenianie) komórek,
  • mała aktywność fizyczna,
  • otyłość – (BMI > 25 kg/m2) – prowadzi do permanentnego stanu zapalnego w organizmie,
  • toksyny w pożywieniu – aflatoksyny,
  • zanieczyszczenie środowiska,
  • palenie tytoniu,
  • alkohol,
  • wirusy (np HPV), bakterie, pasożyty,
  • predyspozycje genetyczne (determinują rozwój raka tylko w 2-3%),
  • proces starzenia się organizmu.

 .

Statystyki

W Polsce zachorowalność na raka i liczba zgonów nim spowodowanych ciągle wzrasta pomimo wcześniejszej i tym samym skuteczniejszej wykrywalności tej choroby. Zapewne sam masz a w swoim otoczeniu osoby, które na raka chorują lub chorowały. Będzie ich jeszcze więcej. Poniższy wykres pokazuje jak wypadamy na tle innych krajów Europy w odniesieniu do incydentów raka i umieralności na poszczególne jego rodzaje (rak piersi, płuc, prostaty, odbytu, szyjki macicy, jajników, żołądka, pęcherza i trzustki). Gorzej od Europy ma się tylko populacja Ameryki Północnej.

czym karmisz raka

Grafika – IARC, Cancer Today

 

Szacuje się, że 40% przypadków nowotworów złośliwych ma związek z nieprawidłowym żywieniem i piciem alkoholu  a żywienie w aż 50% wpływa na rozwój raka żołądka.

.

Czym karmisz raka codziennie?

Badania nad wpływem żywienia na zapadalność na nowotwory prowadzone są już od lat 70’tych minionego wieku. Wyniki prowadzą do jednego wniosku – jemy za dużo i zbyt dużo wysoko przetworzonej żywności.

 

Sprawdź czy w Twojej diecie nie przeważają poniższe produktów z serii czym karmisz raka:

sól – sama sól rakotwórcza nie jest ale jej nadmiar (15g/dobę kiedy norma to maksymalnie 5g = 1 łyżeczka) powoduje uszkodzenie śluzówki żołądka a to wstęp do zmian nowotworowych. Dokładnie sprawdzaj zawartość soli w gotowych produktach a w domu nie dosalaj podczas gotowania

aflatoksyny – brzmi tajemniczo ale możesz mieć z nimi styczność na co dzień. To toksyny wytwarzane przez grzyby rozwijające się na wilgotnych ziarnach zbóż, nasion roślin strączkowych, orzechach a nawet w soku z winogron oraz winie z niewłaściwie prowadzonej fermentacji. Aflatoksyny mogą pozostać aktywne nawet po obróbce termicznej. Ponieważ mogą wywołać mutacje genów zakwalifikowane zostały przez IARC (Międzynarodową Agencję Badań nad Rakiem) do I klasy karcinogenów. Aflatoksyny mogą wywołać raka wątroby. W Europie i Australii ich występowanie w żywieniu jest niskie. Wyższe jest w USA a bardzo wysokie w krajach nisko rozwiniętych, szczególnie z regionów tropikalnych. Uważaj skąd pochodzą kupowane przez Ciebie produkty – szczególnie masło orzechowe, orzeszki ziemne.

kazeina – to 87% białek mleka (znajduje się w mleku i jego przetworach – jogurtach, serkach, serach żółtych). Badania prowadzone w latach 70’tych przez prof. T.C. Campbella na Filipinach a równolegle przez inny zespół badaczy w Indiach wykazały, że to białko ma silniejszy wpływ na rozwój raka wątroby niż aflatoksyny, które raka tylko inicjują. Kazeina agresywnie wpływa na rozwój raka w każdej jego postaci. Takiego działania nie wykazują białka roślinne. Jak trafisz na aflatoksyny a Twoja dieta obfituje w białko zwierzęce możesz mieć kłopoty.

tłuszcz zwierzęcy – tłuszcze nasycone obecne w mięsie zwierząt obwinia się o zwiększenie ryzyka zachorowań i śmiertelności m.in. na raka jelita grubego (okrężnicy i odbytu) a w przypadku kobiet również raka piersi. Tłuszcz pochodzący z ryb ma działanie odwrotne. Sam podejmij decyzję o tym jakie mięso jadasz.

tłuszcze trans – obecne m.in. w wyrobach cukierniczych również mogą wywołać raka jelita grubego i raka piersi (u kobiet). Wystrzegaj się przemysłowo produkowanych słodyczy i zwracaj szczególną uwagę na etykiety i podane na nich wartości kwasów tłuszczowych trans.

mięso czerwone, mięso przetworzone – na jego temat wypowiedziało się w 2015 roku IARC i WHO kwalifikując mięso przetworzone do I grupy karcinogenów (razem z aflatoksyną i papierosami) a mięso czerwone do II grupy. Mięso przetworzone zawiera toksyczne dla człowieka N-nitrozwiązki, azotyny i azotany. Mięso surowe (nieprzetworzone) na również tłuszcze nasycone. Nowotworowe właściwości ma także termiczna obróbka mięsa – wędzenie, grillowanie, smażenie w wysokich temperaturach (dotyczy to również ryb) – wytrącają się wówczas zmutowane białka APC i Ras, które zaburzają tempo podziału komórek w organizmie. Więcej o raporcie IARC na temat mięsa przeczytacie w załączonym pliku Pytania i Odpowiedzi: Monographs-Q&A_Vol114

cukier – coraz częściej mówi się o tym, że rak karmi się cukrem. Cukier nie tyle wpływa na powstanie komórek rakowych co komórki rakowe potrzebują jedzenia tak jak każde inne i o to jedzenie ze zdrowymi komórkami rywalizują. W diecie wysokocukrowej zaobserwowano szybsze namnażanie się komórek rakowych.

.

Jest i dobra wiadomość – możesz mieć wpływ na raka

Nie jesteś skazany wyłącznie na geny, środowisko i otaczającą Cię chemię. Modyfikując swoje nawyki żywieniowe i styl życia możesz mieć kontrolę nad swoim zdrowiem i tym samym rakiem. World Cancer Research Fund (WCRF) szacuje, że zmieniając żywienie można zredukować zachorowalność na raka żołądka o 75% przypadków, raka okrężnicy i odbytu o 75% a raka piersi o 50%.

Twoje decyzje zakupowe i żywieniowe mają znaczenie

.

Jakie produkty mają działanie antynowotworowe?

Do tej grupy zaliczają się wyłącznie owoce i warzywatylko one są bogate w:

antyoksydanty takie jak wit. C, E, beta-karoten, kwas foliowy. Uwaga – nie udowodniono, że witaminy w postaci suplementów diety mają działanie ochronne przed nowotworami.

błonnik – działa ochronnie na jelita. Błonnik znajduje się w roślinach strączkowych, pieczywie gruboziarnistym, owocach i warzywach

minerały  – wapń – chroni jelito grube (wapń zawierają daktyle, brokuły, soja, fasola, rzepa) oraz selen – hamuje rozwój komórek nowotworowych na każdym etapie rozwoju raka. Bogate w selen są orzechy brazylijskie.

polifonole – (flawonoidy, izoflawony, fitoestrogeny, katechiny) – silne antyoksydanty, które wiążą wolne rodniki i przeciwdziałają zbytniej oksydacji w organizmie, ale stymulują też apoptozę przez co zmutowane komórki nie namnażają się. Polifenole znajdziesz w – zielonej herbacie, roślinach kapustnych (kalafiorze, brokułach, brukselce, kapustach), soi, owocach jagodowych (borówkach, jagodach, żurawinie, poziomkach, truskawkach – zajadaj się nimi póki są świeże), owocach cytrusowych (grejpfrutach, cytrynach, pomarańczach), winogronach i w czerwonym winie.

fitosterole roślinne – działają ochronnie na jelito grube, piersi i prostatę. Znajdziesz je w strączkach, rzepaku, nasionach sezamu, słonecznika i dyni. Pamiętaj o dodawaniu ich do owsianki, sałatek albo jedzeniu jako przekąski w ramach pięciu zdrowych posiłków dziennie.

 

czym karmisz raka

czym karmisz raka? owoce to bogate źródło antyoksydantów – mają działanie anty rakowe

.

Zapamiętaj te kilka punktów lub/i powieś je na lodówce

  1. Ogranicz jedzenie czerwonego mięsa a przetworzone mięso wyklucz ze swojego jadłospisu.
  2. Jedz ryby – zawarte w nich tłuszcze chronią komórki przed nowotworem
  3. Jedz warzywa i owoce 4-5 razy dziennie (1 porcja owoców a reszta warzyw). Rośliny powinny znaleźć się w każdym Twoim posiłku jako produkt główny lub większy dodatek.
  4. Wyrzuć z jadłospisu cukier i jego zamienniki – uważaj na cukier ukryty pod inną nazwą:
    brązowy cukier, laktoza, glukoza, fruktoza, maltoza, słód kukurydziany, cukier kukurydziany, syrop kukurydziany, syrop glukozowo-fruktozowy, cukier inwertowany, fruktoza krystaliczna, acesulfam K, syrop z agawy, aspartam, dekstroza, dekstryna, ekstrakt słodu jęczmiennego, karmel, koncentrat soku owocowego, ksylitol, ksyloza, miód, maltodekstryna, mannitol, melasa, sacharoza, sacharyna, cukier trzcinowy, sorbitol, sukroza, sukraloza, syrop klonowy, syrop ryżowy, słodowy, sorgo, z brązowego ryżu, z trzciny cukrowej.
    Uważaj na ilość cukru w produktach – 5g to 1 łyżeczka.
  5. Ogranicz do minimum dosalanie i zwracaj uwagę na ilość soli w kupowanych produktach.
  6. Uważaj na spleśniałe orzechy, nasiona, warzywa i owoce – zawierają szkodliwe toksyny.
  7. Nie przejadaj się nabiałem – zakwasisz organizm, może podkarmisz trochę raka wątroby. Na białku roślinnym tez Ci biceps urośnie.
  8. Palenie – nie od wczoraj wiesz, że jest szkodliwe. Wiesz co powinieneś z tym zrobić więc nie zwlekaj za długo.
  9. Jeżeli masz nadwagą lub jesteś otyły to schudnij – otyłość to choroba i jak inne choroby trzeba ją leczyć – bo jeżeli jeszcze Ci się nie przyplątało nadciśnienie, cukrzyca, stłuszczenie wątroby, podwyższony cholesterol czy choroba tarczycy to wierz mi – nie masz na co czekać.
  10. Zacznij się ruszać – to może być spacer z psem (lub znajdź sobie inny powód), jazda na rowerze, bieganie albo regularny wycisk na siłowni. Aktywność fizyczna pomaga w leczeniu wielu chorób i przeciwdziała również nowotworom. A jak się zaczniesz ruszać to i waga spadnie i stres odreagujesz – wszystkim wyjdzie to na dobre. Twoim komórkom też.

Lista na lodówkę – dieta antyrakowa

.

Jak masz pytania – pisz w komentarzach. Przy okazji polecam zapoznanie się z poniższymi źródłami.

.

Źródła:

International Agency for Research on Cancer – strona www

Cały ten cukier, Damon Gameau, Wydawnictwo Varsovia, 2016 – książka

Nowoczesne Zasady Ożywiania, T. Colin Campbell, Thomas M Campbell II, Wydawnictwo Galaktyka, 2015 – książka

Praktyczny podręcznik Dietetyki, pod red. Prof. Dr. Hab. N.Med M. Jarosza, IŻŻ, 2010

Statystyki dotyczące zachorowań oraz umieralności na nowotwory złośliwe w Polsce w latach 1980-2013

 

 

  • Magda

    Poproszę o szerszą informację, dlaczego miód jest rakotwórczy. Stawianie go na równi z acesulfamem K wprawiło mnie w osłupienie.

  • Margott_B

    Z jednej strony, artykuł bardzo słuszny i jak najbardziej do tych zalecień powonnismy się stosować. Jednak, nie należy popwadac od skrajności w skrajność. Skoro mamy ochote na stek? Zjedzmy go raz na jakiś czas. Ciagnie nas do sernika? pozwólmny sobie od czasu do czasu. Oprócz ciągłego chronienia swojego życia należy przecież tez czerpać z niego przyjemność, a nie tylko zastanawiać się jak bardzo przybliżamy się do raka zjadając czasem to, na co mamy ochotę i sprawiając sobie przyjemność. Wszystko z umiarem! Nie należy przesadzać w żadną ze stron 😉

    • Popieram Twoje podejście – urozmaicenie w żywieniu i umiar w jedzeniu a nikomu krzywda się nie stanie:) Sama nie jestem radykałem i od czasu do czasu zjem słodki deser czy grillowaną rybę. Ważne żeby nie było to regułą.

  • Miód jest w jednym worku z innymi cukrami ponieważ składa się z cukrów prostych – fruktozy i glukozy. I jak z każdym innym cukrem tak i z miodem nie należy przesadzać i warto uważać na jego zwartość w składnie gotowych produktów nawet tych eco uważanych za zdrowe. Polecam książkę „Cały ten cukier” – tam jest świetnie pokazane jak jedzenie „zdrowych produktów” ale bogatych w cukry może zaszkodzić.

  • Monika! Jakie jest twoje zdanie odnosnie pestycydow i innych swinst, ktore uzywa sie przy produkcji warzyw i owocow (i potem przy transporcie, przechowywaniu w sklepach, etc.). Kupowac tylko tzw. ekologiczne produkty? Mozemy „ufac” tym z rynku, ktore nie przyjechala prosto od producenta, tylko z gieldy? dzieki 🙂

    • To jest rzeczywiście trudny temat i wiele słyszy się o pryskanych owocach i warzywach. Wystarczy kupić takie woskowane cytryny aby widzieć jak długo lezą w domu nienaruszone. Te ECO psują się w kilka dni. Miejsce zakupu niestety nie jest wyznacznikiem „czystości”. Można kupić rośliny nawet na tzw lokalnym targu a sprzedawca kupił je wcześniej w hurtowni. Nie zawsze kupuje na BIO Bazarze – nie mam na to niestety czasu, ale każde owoce i warzywa myję kilka minut pod bieżącą wodą (pestycydy rozpuszczają się w wodzie) a cytrusy szczotkuję namiętnie:) Jest też sposób na pestycydy – rozpuścić 1 łyżke czubatą sody oczyszczonej w litrze wody i moczyć warzywa przez 2-3 min. Potem dobrze wypłukać.
      Jest lista owoców i warzyw które wyjątkowo chłoną pestycydy – te warto kupować z certyfikatem ECO lub od sprawdzonych dostawców – to tzw PARSZYWA DWUNASTKA – jabłka, ziemniaki, słodka papryka, groszek cukrowy, ogórki, szpinak, brzoskwinie, seler naciowy, truskawki, winogrona, nektarynki, pomidory. Czyli wszystkie popularne:(
      Ale jest i CZYSTA PIĘTNASTKA – te rośliny mniej absorbują pestycydy więc nie ma znaczenia gdzie je kupisz – większość to owoce cytrusowe – papaja, mango, kiwi, melon,awokado, ananas, grejpfrut ale jest tu kapusta, cebula, bataty, bakłażan, zielony groszek, kukurydza, szparagi, kalafior.

      • dzieki za parszywa 12 i czystka 15 🙂 Ta pierwsza rzeczywiscie przeraza….jablka i ogorki to moi ¨narkotyk¨. Sprobuje plukania w sodzie oczyszczonej. Nigdy o tym nie slyszalam. Niektorzy myja salaty i temu podobne warzywa w wodzie z octem winnym. Myslisz, ze to jest skuteczne?

        • Wiem, że roztwór octu jabłkowego lub winnego (pół szklanki) i wody (1 litr) usuwa z warzyw i owoców bakterie E.Coli, Listerii, Salmonelli itp. Na pestycydy nie działa ale na bakterie owszem:) Wystarczy moczyć rośliny przez 2-3 min i dobrze opłukać:)

          • racja! Teraz przypominam sobie, ze slyszalam to glownie od „future moms”, ktore baly sie Salmonelli! A ktorych warzyw i owocow nie kupujesz (ze wzgledu na pestycydy, bakterie, etc.)?

          • Zastanawiałam się nad tym i nie mam takich, które odrzucam ze względu na pestycydy itp. każde dokładnie myję i tyle. W wyborach kieruje się bardziej smakiem i staram się jak najczęściej kupować ECO warzywa.