Little Hungry Lady

Blog o zdrowiu i zdrowym żywieniu oraz szybkim gotowaniu

Przewodnik po zielonych koktajlach czyli co z czym najlepiej smakuje

Często zadajecie mi pytania z czego miksować zielone koktajle – jakie składniki do siebie pasują i co z czym najlepiej smakuje. Jeżeli w koktajlowej miksologii stawiacie pierwsze kroki to ten przewodnik po zielonych koktajlach powinien Wam pomóc. Nie będę Was w nim zanudzać szczegółami z chemii i biologii poszczególnych składników. Potraktujcie go jako inspirację do tworzenia własnych kombinacji, bo produktów, z których można tworzyć koktajle jest nieskończenie wiele. Bawcie się i eksperymentujcie. I niech Wam wyjdzie na zdrowie.

W CZYM NAJLEPIEJ MIKSOWAĆ ZIELONE KOKTAJLE?

Jestem zwolennikiem miksowania owoców i warzyw a nie wyciskania z nich jedynie soków. Sokowirówka pozbawia roślin cennego błonnika a błonnik w koktajlach bardzo chcemy zostawić. Polecam zaopatrzenie się w mocny blender kielichowy – najlepiej ze szklanym kielichem. Im mocniejszy silnik tym gładsze koktajle zrobicie (szukajcie takich o mocy minimum 800W) – zmielą nawet siemię lniane czy twardą łodygę jarmużu.

PODSTAWOWE SKŁADNIKI ZIELONYCH KOKTAJLI CZYLI PRZEWODNIK PO ZIELONYCH KOKTAJLACH

Dobrze jak w jednym koktajlu znajdą się liście, warzywo, owoc (opcjonalnie) i dodatek tłuszczowy (orzechy, nasiona, awokado lub nawet trochę oleju roślinnego). Ale nie jest to konieczność. Ważne żeby codziennie pić coś innego – wtedy dieta jest urozmaicona i dostarczycie sobie różne składniki odżywcze. Eksperymentujcie

ZIELONE LIŚCIE 

Skoro jest mowa o zielonych koktajlach to zielone będzie w nich podstawą. Liście są skarbnicą witamin (kwasu foliowego, wit. C, wit E, betakarotenu) i minerałów (wapnia, potasu, magnezu, żelaza) a zawarty w nich chlorofil działa zbawiennie i oczyszczająco na układ pokarmowy i krwionośny. Na zielone liście powinny jednak uważać osoby z kamicą nerkową. Zawarte w nich szczawiany mogą powodować powstawanie kamieni nerkowych. A jakie liście miksować pamiętając przy tym aby codziennie używać innych? Ograniczamy w ten sposób monotonię diety i podaż tych samych składników – bo każde liście różnią się jednak swoim składem chemicznym. Do koktajlu wrzućcie garść:

    • szpinaku – jest bardzo delikatny w smaku, praktycznie niewyczuwalny w koktajlu – pasuje do wszystkiego
    • jarmużu – ma twardsze liście więc do dokładnego zmielenia potrzebny będzie mocny blender, w dużych ilościach może być gorzki
    • liście kalarepy – delikatne w smaku choć twarde i tym samym cięższe w miksowaniu
    • natki marchewki – jest gorzka więc nie polecam dawać jej za dużo
    • liści rzodkiewki – tu z ilością też nie przesadzajcie – koktajl będzie gorzki
    • natki pietruszki – świetna do koktajli warzywnych ale z bananem też smakuje
    • liści rzepy – są delikatne
    • kapusty – każdy gatunek będzie nadawał się do miksowania – czerwona z burakiem tworzy ciekawe połączenie
    • sałaty  – każdy gatunek – są delikatne i nie wnoszą smaku do koktajlu więc nadają się do wszystkiego
    • botwiny – jest delikatna choć warzywna w smaku, dorzućcie do koktajlu od razu młode buraczki i łodygi
    • buraka liściastego – ma grubsze liście od botwiny, jest bardziej mięsisty
    • mięty – świetnie komponuje się np z arbuzem, melonem czy ogórkiem
    • mniszka lekarskiego (pospolity) – jest gorzki w smaku więc wystarczą 2-3 liście. Tylko nie zbierajcie go przy ulicy bo zamiast witamin i minerałów  zaaplikujecie sobie dużą dawkę metali ciężkich

 

przewodnik po zielonych koktajlach

przewodnik po zielonych koktajlach – liście

Na targach i bazarach pytajcie o te (jeszcze) mniej popularne liście – marchwi, rzodkiewki, rzepy. Sprzedawcy przeważnie je wyrzucają więc możecie przejąć je za darmo (dopóki nie rozniesie się wieść, że warto je zjadać w koktajlu, robić z nich pesto czy dodawać do sałatek).

 

OWOCE W ZIELONYCH KOKTAJLACH

Tu nie ma praktycznie żadnych ograniczeń smakowych ale pamiętajcie, że owoce to fruktoza (cukier) a z cukrami lepiej nie przesadzać. Jeżeli dodajecie owoce do koktajlu to zjecie ich o wiele więcej niż w całości. Polecam ograniczać się do jednego sztuki jednorazowo. A co miksować?:

  • jabłka – lub dodawać sok tłoczony z jabłek
  • gruszki – są miękkie więc bez problemu poddadzą się blenderowi. Miksujcie je z pestkami
  • grejpfruty – mało kaloryczny ale powinny uważać na niego osoby przyjmujące leki (zmienia ich metabolizm)
  • pomarańcze  – są świetne do wszystkiego
  • cytryny i limonki – w koktajlu wykorzystujemy tylko ich sok więc mogą być dodatkiem do innych owoców albo warzyw.
  • ananasa – tylko świeży a nie z puszki, pasuje do szpinaku, cytryny, pomarańczy
  • mango – spróbujcie go z mlekiem roślinnym i miętą
  • melona, arbuza – bardzo delikatne w smaku – potrzebują subtelnego towarzystwa np mięty lub szpinaku
  • banany – pasują do każdego koktajlu a ze szpinakiem i kakao tworzą cudowne połączenie
  • kiwi – pasuje do wszystkiego
  • pestki granata – warto je dodawać do koktajli bo to potężny przeciwutleniacz
  • truskawki, maliny, jagody, borówki amerykańskie – bomba witamin i antyutleniaczy – ale garść wystarczy

Do koktajlu świetnie nadają się również owoce mrożone (do nich potrzebujecie blender z funkcją kruszenia lodu) oraz owoce suszone – śliwki, daktyle, jagody goji, rodzynki (tu uważajcie z ilością bo to potężna dawka kalorii, no chyba, że potrzebujecie energii przed treningiem albo szybkiego uzupełnienia cukru po nim)

przewodnik po zielonych koktajlach

przewodnik po zielonych koktajlach – owoce

 

JAKIE WARZYWA PASUJĄ I SMAKUJĄ W KOKTAJLACH

Dla wprawionych w sztuce miksowania dodawanie warzyw nie będzie niczym emocjonującym. Natomiast jeżeli dopiero zaczynacie swoją przygodę z koktajlami łączcie warzywa ze słodkimi owocami, które zniwelują ziemisty smak napoju. Jakie warzywa miksować aby było smacznie?:

    • buraki – tylko dodawajcie je na surowo, dają słodki smak. Pasują do każdych liści a mieszajcie je z selerem, drobno piciętą marchewką, pomarańczą, cytryną, grejpfrutem
    • seler naciowy – wiem, że wiele osób za nim nie przepada ale warto go dodawać choć po jednej lasce, ma mało kalorii a dużo cennych składników
    • pomidory – są dobrym towarzystwem dla selera naciowego i pietruszki, dosypcie do nich chilli albo czarnego pieprzy
    • paprykę – każdy kolor, pasuje do buraka, ogórka,
    • ogórki – koniecznie ze skórką, sprawdzą się z melonem albo arbuzem
    • awokado – bardzo zagęści koktajl więc warto dolać wody albo mleka roślinnego. Połówka wystarczy na 1 porcję. Awokado z mlekiem roślinnym, bananem, szpinakiem i kakao stworzą pyszny deser

Ostatnio w jednej warszawskiej restauracji trafiłam nawet na koktajl z pieczonym ziemniakiem – brzmi egzotycznie ale muszę go kiedyś spróbować.

przewodnik po zielonych koktajlach

przewodnik po zielonych koktajlach – warzywa

RÓŻNE DODATKI DO ZIELONYCH KOKTAJLI

A teraz przechodzimy do listy dodatków, które możecie dosypać do swoich koktajli aby były bardziej sycące:

    • orzechy i nasiona (kilka sztuk lub łyżka) – będą tłuszczowym dodatkiem a w tłuszczach rozpuszcza się wit. A, E, D, K a poza tym zawierają roślinne białko
    • płatki (jaglane, owsiane, gryczane, żytnie) (3 łyżki na porcję) – stworzą z koktajlu pożywne i sycące śniadanie
    • siemię lniane, nasiona chia (łyżka) – zawierają dużo błonnika, cenne kwasy omega3 i są tak jak orzechy czy awokado dodatkiem tłuszczowym – nie łączcie tych składników w jednym koktajlu
    • przyprawy (szczypta wystarczy) – gorzkie kakao, cynamon, kurkuma, pieprz cayenne, chilli, pieprz czarny – podkręcą Wasz metabolizm. Koniecznie spróbujcie koktajlu z kurkumą i cayenne
    • świeży imbir – mój ulubiony dodatek do każdego koktajlu – fajnie podkręca smak i działa prozdrowotnie
    • sproszkowane chlorella, spirulina (po łyżeczce) – zawierają dużo dobrze przyswajalnego białka – warto dorzucić po łyżeczce do koktajlu, słodkie owoce zatuszują ich charakterystyczny „rybny” zapach
    • sproszkowany młody jęczmień, młoda pszenica (po łyżeczce) – to głównie błonnik a błonnika nigdy za wiele
    • odżywki białkowe – ulubiony składnik klientów siłowni. Możne je śmiało łączyć w zielonych koktajlach – polecam te roślinne z grochu

 

przewodnik po zielonych koktajlach

przewodnik po zielonych koktajlach – dodatki

 

CZYM ROZWODNIĆ ZIELONY KOKTAJL JEŻELI JEST ZA GĘSTY

Szczególnie jak dodaliście awokado, banana, płatki zbożowe czy siemię lniane. Dla uzyskania odpowiedniej konsystencji dolejcie wody, soku jabłkowego lub roślinnego mleka – ryżowe, sojowe, migdałowe czy konopne będą pasować do praktycznie każdego koktajlu z owoców, nasion i zielonych liści. Jeszcze nie próbowałam miksować mlecznych napoi z warzywami. Jak macie sprawdzony przepis na takie połączenie wrzućcie go w komentarzu – chętnie je sprawdzę na sobie.

 

KIEDY NAJLEPIEJ PIĆ ZIELONE KOKTAJLE

Zasada jest prosta – te z dodatkiem owoców na śniadanie lub drugie śniadanie (do 12:00 – 13:00) a warzywne przez cały dzień.

Jeżeli uważacie, że ten przewodnik po zielonych koktajlach pominął jakiś ciekawy składnik dajcie mi znać w komentarzach

PS. 10.06.2016 ukazała się kolejna część Przewodnika – o proporcjach w zielonych koktajlach. Koniecznie sprawdźcie co w niej dodałam

A po więcej inspiracji do miksowania wpadajcie na mój Instagram

przewodnik po zielonych koktajlach

przewodnik po zielonych koktajlach

  • Super! Idealnie to ujęłaś Moniko! Uwielbiamy Twoje inspiracje i chętnie polecimy ten wpis 🙂

    • Dziękuję za miłe słowa:) Mam nadzieję, że jeszcze więcej osób przekona się do takiego sposobu jedzenia warzyw i owoców:)

  • Super! 🙂

    • Dziękuję:) mam nadzieję że się przyda

  • kopalnia wiedzy! dziękuję Ci bardzo za ten artykuł, na pewno bardzo z niego skorzystam 🙂 uwielbiam koktajle!

    • Dziękuję za miłe słowa. Jak będziesz miała pytania śmiało pisz:)

  • Katarzyna

    Bardzo fajny tekst:)

  • Dobre pomysły 🙂

  • Patka

    Tego mi było trzeba, chciałam już od dawna zabrać się za koktajle, a nie wiedziałam za bardzo od czego zacząć. Super! Wielkie dzięki pozdrawiam gorąco!

    • Super – mam nadzieję, że się przyda:)

  • Nubi

    Aloes może podniebienia nie rozpieszcza ale warto go przemycić w koktajlu 😉

    • super pomysł – koniecznie muszę wypróbować z aloesem. Miksujesz liście czy gotowy napój?

  • Małgorzata Omelańska

    Wspaniały „poradnik”zachęca do zdrowych koktajli

    • Mam nadzieję, że kilka osób przekonam do takiego sposobu jedzenie większej ilości warzyw:)

  • M.

    Podstawowy dylemat każdego poranka – co dziś zapodać do zielonego w płynie. Bo opcji jest jak widać multum. Zielone roxx!

    Szacun za artykuł.

  • ekoZuzu.pl

    przewodnik rewelacyjny! Na pewno skorzystamy 🙂

    • Super – powodzenia w komponowaniu własnych koktajli:)

  • Dota Szymborska

    super pomysły, ja zostanę przy innym kolorze co nie zmienia faktu, że zdrowie ma kolor zielony 🙂

    • A podzielisz się swoimi pomysłami na koktajle dla sportowców – wrzuć coś na swojego bloga, chętnie poczytam:)

      • Dota Szymborska

        wrzucę, wrzucę bo też miksuję 🙂 pozdrawiam i do spisania i zobaczenia 🙂

        • czekam zatem i na przepis i szybkie spotkanie:)

  • Paula

    a ja mam pytanie z innej beczki, skąd takie fajne szklanki? 😀

    • Te pękate z DUKI 🙂