Little Hungry Lady

Blog o zdrowiu i zdrowym żywieniu oraz szybkim gotowaniu

Domowe masło orzechowe z orzeszków ziemnych

Masło orzechowe (arachidowe, z nerkowców lub mieszane) to ulubiona przekąska w naszym domu – wyjadamy je łyżką ze słoika, dodajemy do zielonych koktajli lub do porannej owsianki. Odkryłam nawet sposób na podkręcanie smaku babeczek przez dodanie do nich masła z orzeszków ziemnych. Teraz zdradzę Wam cały sekret jak samemu przygotować zdrowe domowe masło orzechowe z orzeszków arachidowych.

Dwa lata temu poszukiwałam w sklepach masła orzechowego, które nie zawiera konserwantów, zastraszającej ilości soli, cukru i dodatkowych tłuszczy (tak – do orzeszków, które mają ich i tak dużo producenci dodają jeszcze inne tłuszcze roślinne). W tych poszukiwaniach poniosłam klęskę. Okazało się jednak, że nie ma nic prostszego niż przygotowanie zdrowszej wersji masła z orzechów w warunkach domowych. Wystarczy do tego robot kuchenny z mocnym silnikiem oraz ostrzem w kształcie litery S. Sami zobaczcie jakie to proste.

SKŁADNIKI

  • 500g surowych orzechów ziemnych ze skórką (to te brązowe otoczki orzeszków a nie sucha łupina) – w nich jest najwięcej przeciwutleniaczy. Orzeszki możecie kupić np. w azjatyckich delikatesach w Warszawie lub przez Internet
  • opcjonalnie – dla smaku możecie dodać łyżkę surowego kakao lub wiórków kokosowych

WYKONANIE

  1. Surowe orzechy podprażcie w piekarniku przez 20 minut w 180 stopniach – nabiorą lekko brązowego koloru i zaczną pięknie pachnieć. Od razy wyjmijcie je i przełóżcie na talerz tak aby wystygły – w przeciwnym razie będą się dalej prażyć leżąc na gorącej blasze.
  2. Jak orzechy ostygną zmielcie je w mikserze na gładką masę – jeżeli chcecie to dodajcie kakao lub wiórki kokosowe. Mój robot kuchenny daje radę zmielić je w około 3-4 minuty ale im mocniejszy silnik tym mniej czasu Wam to zajmie. Im dłużej miksujecie tym gładsze będzie masło.

Ot i cała tajemnica – jak widzicie nic trudnego a będziecie mieli własne domowe masło orzechowe bez zbędnych dodatków – cukru, soli i tłuszczu (nie mówić już o konserwantach). Kupując surowe orzechy macie również pełną kontrolę nad składem masła – te już wcześniej podprażone mogły być smażone z dodatkiem tłuszczu, soli lub pleśni.

WARTOŚCI PROZDROWOTNE MASŁA ORZECHOWEGO

100g orzechów ziemnych zawiera

  • 567 kcal – uważajcie jedzeniem bo łatwo przeholować z wyjadaniem masła ze słoika
  • 49g tłuszczu
  • 26g białka – dlatego orzeszki są świetnym źródłem białka roślinnego dla osób nie jedzących lub ograniczających jedzenie produktów pochodzenia zwierzęcego oraz uprawiających sport
  • potas, magnez, witaminy B2, B3, B6, E, kwas foliowy

Poza tym orzechy arachidowe to źródło przeciwutleniaczy oraz przekąska o niskim Indeksie Glikemicznym – mogą ją jeść osoby z cukrzyca.

UWAGAw żadnym przypadku nie można jeść orzechów zawierających pleśń – wytwarza ona groźne dla zdrowia aflatoksyny, które powodują niestrawność ale mają też działania rakotwórcze. Dlatego nie warto kupować gotowego masła – nigdy nie wiecie z jakich orzechów zostało zrobione.

A teraz zabierajcie się do mielenia – i dajcie znać jak Wam wyszło.

domowe masło orzechowe

  • Magdalena Kwarciak

    robiłam już masło orzechowe z różnych orzechów i za każdym razem jest mało.. maślane, raczej suche i prawie sypkie. smaczne aczkolwiek konsystencja pozostawia wiele do życzenia. z czego to może wynikać?

    • Spróbuj je dłużej miksować 🙂 Na serio. Nawet dzisiaj robiłam masło orzechowe i miksowanie trwało wyjątkowo długo zanim orzechy puściły tłuszcz. Obserwuj jak masa nagrzewa się podczas miksowania (nawet w zwykłym robocie) – dopiero jak jest ciepła masło zrobi się bardziej gładkie.

      • Magdalena Kwarciak

        właśnie miksowałam bardzo długo, chyba z 15 minut, a masa była ciepła.. ;/

  • Piotr Orczyk

    jak długo można przechowywać takie masło w słoiczku?

    • 1 miesiąc powinno wytrzymać i ile niezostanie zanieczyszczone innymi produktami spożywczymi czy bakteriami np z oblizanej wcześniej łyżeczki:)